Er du en af de 200.000 danskere, der har mulighed for at få en firmabil via jobbet, kan det godt betale sig at pakke familien ind på bagsædet og køre mod sydens sol.
Der er nemlig ingen skattemæssige regler, der siger, at du ikke må tage firmabilen på ferie. Sådan lyder det fra Niels Sonne, der er skatteekspert hos revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte.
Det skyldes, at beskatning af fri firmabil betegnes som en såkaldt rådighedsbeskatning. Det betyder, at både Skat og arbejdsgiver er ligeglade med, hvad du bruger bilen til, siger han.
Forestiller man sig for eksempel to personer, som begge har ens firmabiler. Den ene kører 80.000 erhvervsmæssige kilometer om året og bruger stort set ikke bilen privat. Den anden har stort set ikke brug for bilen erhvervsmæssigt men kører til gengæld både på skiferie og sommerferie i bilen.
- De to personer bliver beskattet af nøjagtigt samme beløb, fordi deres biler er ens, og fordi man i stedet for ser på bilens beskatningsgrundlag, frem for hvad medarbejderne bruger den til, siger Niels Sonne til Ritzau Fokus.
At det forholder sig sådan, kan professor skatte- og arbejdsmarkedsforsker ved Roskilde Universitet Bent Greve bekræfte.
- Har du en firmabil, som du bruger fuldtid, og som du betaler skat af, kan du også godt tage den med på ferie uden problemer, fordi du i forvejen betaler skat af det, siger Bent Greve til Ritzau Fokus.
Har man til gengæld en firmabil, som man ikke betaler skat af, men som man kun kører rundt i herhjemme, skal man ifølge Bent Greve være noget mere påpasselig med at tage bilen med på ferie.
- Får du lov til at tage bilen med på ferie, skal du i stedet for betale for det forbrug, der ligger ved rejsen, da det svarer til, at du har fået en ekstra indkomst til rådighed. Som udgangspunkt skal du betale skat af den værdi, du har sparet, siger han.
Betaler du omvendt skat på din firmabil, kan der kan være gode penge at spare på ferien. Beskatningen af en firmabil omfatter nemlig også alle de driftsmæssige udgifter, der er ved brugen af bilen.
- Her ser vi på det, man kalder de ordinære driftsudgifter. Det er alt det, der får bilen til at køre: Benzin, sprinklervæske, reparationer, dækskift, forsikringer og så videre, og det kan arbejdsgiver betale, da det er dækket via bilbeskatningen, siger Niels Sonne.
Det kræver blot, at du tager dine kvitteringer med hjem fra ferien og får det dækket som udlæg efter regning.
Alligevel skal man ifølge Niels Sonne være opmærksom på, at nogle arbejdsgivere kan have et separat regelsæt. Det kan eksempelvis betyde, at arbejdsgiver kun dækker benzinudgifterne herhjemme eller i Skandinavien. Derfor skal man altid forhøre sig, inden man kører afsted.
Man bør også have for øje, at visse udgifter ikke indgår under de driftsmæssige udgifter. Det er for eksempel færgebilletter, broafgifter, parkeringsbilletter og fartbøder. Disse udgifter står for egen regning.
Fakta: Det skal du have for øje ved ferie i firmabilen:
- Du må godt køre på ferie i din firmabil, hvis du betaler skat af den. Firmabilen kan nemlig sidestilles med en privatbil, så gør det ingen forskel, om du bruger den i privat- eller erhvervsmæssig sammenhæng.
- Beskatningen af din firmabil omfatter også alle de driftsmæssige udgifter ved bilen såsom benzin, olie, sprinklervæske, forsikring, ejerafgift, reparationer og vedligeholdelse. Dette kan du få refunderet af din arbejdsgiver, medmindre de har særregler.
- Til gengæld indgår udgifter til parkering, bøder, færge, motorveje og broer ikke, hvis ikke er der tale om erhvervsmæssig kørsel.
Kilde: Niels Sonne, skatteekspert hos Deloitte
/ritzau/FOKUS