Tæt på Tom K: Le Mans-legenden fra Hobro
Tom Kristensen nåede aldrig Formel 1, men skabte sig en stor karriere i de lukkede sportsvogne.
Tom Kristensen voksede op i Hobro, hvor hans far drev en tankstation.
Tom Kristensen voksede op i Hobro, hvor hans far drev en tankstation. SCANPIX arkiv


Han har i dag meldt, at han stopper i motorsport. Det sidste Le Mansd-løb er kørt. Nu får han endelig tid til familien.

Men der vil nok altid være benzin i blodet på Tom Kristensen, 47. For sådan har det altid været.

Hans far, Carl Erik, drev en tankstation i Hobro og var desuden motorkører med flere DM-titler på cv'et.

Sønnen begyndte motorsportskarrieren i karting-klasserne, hvor han i 1984 vandt sin første titel.

LÆS OGSÅ: Ærlig Tom K: Derfor stopper jeg

Senere rykkede han over i de åbne sportsvogne, hvor sejre i de tyske og japanske Formel 3-serier sørgede for, at motorsportsverdenen fik øjnene op for Kristensens kvaliteter.

De fleste succesfulde Formel 3-kørere fortsatte karrieren i Formel 1, men sådan kom det ikke til at gå for nordjyden.

Han har ganske vist haft utallige opgaver som testkører for flere af de store teams, men fik aldrig chancen for at markere sig i verdens mest prestigefyldte motorsportsserie.

Ved lidt af et tilfælde blev Kristensen i 1997 dog tilbudt et sæde i en Porsche fra Joest-teamet et par uger før årets 24-timers-løb i Le Mans, og efter et begivenhedsrigt løb endte han med at vinde løbet - den første af ni sejre.

Stamgæst på podiet

Dermed var vejen for en karriere i lukkede sportsvogne banet. Kristensen kørte Le Mans et par år for BMW, inden han i 2000 skiftede til Audi - et partnerskab, der endte med at definere hans karriere.

Danskeren vandt løbet igen i 2000 og de næste fem år. Dermed satte han en ny rekord for flest sejre i træk og slog allerede der sit navn fast som en af løbets største.

Efter sejren i 2008 er Kristensen endt på podiet hvert eneste år undtagen 2011, hvor hans bil udgik.

Trods den dramatiske sejr i 2013 fremhævede han selv præstationen i dette års løb som en af hans og teamets allerbedste.

Efter uheldet om onsdagen, hvor teamkammeraten Loïc Duval kørte af banen og smadrede bilen, startede en kamp med tiden for at få bilen bygget op igen.

Det lykkedes, og Audi nummer 1 var på et tidspunkt også oppe at føre løbet, inden en defekt turbolader ødelagde drømmen om den 10. sejr i løbet.

Stor inspirator

At Tom Kristensen er af de største danskere indenfor motorsport, lægger end ikke hans konkurent John Nielsen skjul på.

John Nielsen var selv i 1990 den første dansker, som vandt 24 timersløbet Le Mans, og siden blev han overgået af Tom Kristensens ni sejre.

- Tom har haft en fantastisk karriere. Han har været med til at gøre Danmark til en del af international motorsport. Ude omkring har man vidst, at Danmark godt kan skabe racerkørere, siger John Nielsen, som har set en anden væsentlig ting hos Tom Kristensen.

- Han har inspireret mange unge racerkørere, og vist dem, at det er muligt at være racerkører, selv om man ikke lige har et af de 22 sæder, som der er i Formel 1. Så det er en meget flot karriere, der er slut, fortsætter John Nielsen.

Tom Kristensen kører sit sidste løb den 30. november i São Paulo. Han danner privat par med Hanne Andersen. De har sammen børnene Oliver, Carla Malou og Oswald.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.