Tab dig uden at ændre madvaner
Det er faktisk muligt at tabe sig ved kun at ændre på sine madtider.
Det er faktisk muligt at tabe sig uden at spise mindre.
Det er faktisk muligt at tabe sig uden at spise mindre. Colourbox / Modelfoto


En af de største udfordringer ved en slankekur er, at man skal spise en hel anden type mad, og den tager måske oven i købet længere tid at lave.

Men det behøver du måske ikke kaste dig ud i. For ifølge Jaime Mass, der er diætist, handler det hele om de tidspunkter, vi spiser på.

’Spisetider er ekstremt vigtige i forhold til vægtkontrol. Folk tror ofte, de skal spise mindre for at tabe sig, men det virker ikke nødvendigvis sådan. Du skal give din krop føde i løbet af dagen for at tabe dig,’ forklarer Jaime Mass til Womenshealthmag.com.

Mangler du en madplan til hverdag? Få en på Femina.dk.

Morgenmaden er vigtig

For udover kaloriemængden afhænger et vægttab af dit blodsukker, insulinfølsomhed, stofskifte og dine sult- og mæthedshormoners ageren i kroppen. Og alle disse faktorer påvirkes netop af, hvornår vi spiser.

Det er f.eks. ganske vigtigt at spise morgenmad. Efter kroppen har fastet gennem natten, er blodsukkeret lavt, og indtil du får spist noget, går kroppen ud fra, der ikke kommer mere mad og begynder derfor at spare på energien. Stofskiftet går altså nærmest i stå. Og det gavner hverken din krop eller vægttab.

Herefter skal man spise hver tredje-fjerde time for at holde insulinniveauet stabilt, og det holder din krop ude af denne sulte-tilstand, hvor der spares på energien, og det kan dermed gavne et vægttab.

Tab 1 kilo om ugen uden at være sulten. Få den effektive slankekur på søndag.dk

Hyppige måltider kan give vægttab

Hyppigheden af dine måltider (i forhold til protein) har faktisk også en effekt på, hvor mange muskler din krop opbygger. Og jo flere muskler, desto mere kan du forbrænde, forklarer Jaime Mass.

Vil du have større muskler, anbefales det, at du spiser 20-30 gram proteiner i en god kvalitet efter at have trænet samt hver fjerde time, du er vågen.

Hvis du overholder at spise et måltid så ofte, vil du holde blodsukkeret stabilt, holde stofskiftet i gang, og holde din krop fra at lagre det overskydende fedt. Du får dermed heller ikke cravings efter de usunde sager, og du vil måske tabe dig helt uden ekstra indsats.

Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.