Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Syvårige smidt ud af skole for groft hærværk

Særdeles grove drengestreger har betydet, at to drenge på blot syv år er blevet bortvist fra deres skole.

25. juni 2011 kl. 10:48
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Drenge på blot syv år er blevet smidt ud af skole efter hærværk.
Drenge på blot syv år er blevet smidt ud af skole efter hærværk. Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

For to måneder siden blev to ud af tre syvårige drenge i 0. klasse, tidligere kaldet børnehaveklassen, smidt ud af deres skole i Helsingør.

Det skete, efter de tre drenge to gange havde udøvet hærværk mod parkerede biler på skolens parkeringsplads, beretter TV2 News.

Skolelederen på Nordvest Skolen, Tommy Sørensen, forklarer, at man vurderede, at det var vigtigt at få drengene fordelt ud på nye skoler, fordi de havde en meget uheldig indflydelse på hinanden.

"Der er konkrete situationer, hvor der skal handles," slår han fast over for nyhedskanalen, og kalder hele sagen "sørgelig".

Tommy Sørensen forsvarer sin beslutning, selvom han ikke, som reglerne ellers foreskriver, var i kontakt med psykologiske rådgivere inden han traf sin beslutning.

"De tre drenge fungerer, der hvor de er nu," siger han, og tilføjer:

"Jeg har god samvittighed."

Drengene benyttede under hærværket bl.a. køller, lyder det.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
25.06-2011 | 11:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 11:26 af Lottomunken 1977 ....
Nu var det først efter anden de lavede dette stunt at skolen besluttede sig for at kyle dem ud... Så aben må ene og alene ligge og først og fremmest ligge hos de forældre der ikke gav deres børn en skideballe af dimensioner første gang... Håber fanme det bliver en dyr omgang for disse forældre
 
 
25.06-2011 | 11:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 11:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 13:30 af Lottomunken 1977 ....
ja hvad dulen mener du, hvem skulle ellers ???
 
 
25.06-2011 | 11:35 af Johannes Aagaard
F.eks. at forældrene lærer, at det har konsekvens ikke at opdrage sit øgleyngel ordentligt ...
 
25.06-2011 | 11:40 af Isabelle Mandel
De børn er kun 7 år gamle - ja. Så hvem andre end forældrene har ansvaret for, at deres børn kan finde på at øve groft hærværk? At sende dem på hver sin skole er ikke straf. Det er en hjælp til børnene - og så må forældrene tage deres ansvar på sig og klare resten. Noget tyder så desværre på, at forældrene ikke magter denne opgave. Her bliver kommunen nødt til at sætte ind med en portion hjælp.
 
 
25.06-2011 | 11:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 11:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 11:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 11:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 11:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 11:50 af Isabelle Mandel
Har du en skjult agenda mod pædagoger og lærere, Lene? Jeg har en fornemmelse af, at du giver dem (os) ansvaret for temmelig meget - nedskæringer incl.
 
 
25.06-2011 | 12:02 af Isabelle Mandel
Mine tre har lykkeligvis aldrig ødelagt noget, jeg skulle erstatte. Men min yngste lavede i en brandert noget rigtig, rigtig dumt som 17-årig og blev anholdt en sen nattetime. Det var ikke sjovt, men meget, meget flovt for både ham og hans forældre. Vi, sidstnævnte, fortalte ham med STORE bogstaver, hvor GLADE vi var for, at han havde fået en nat i brummen, når han kunne finde på at opføre sig så fuldstændig idiotisk dumt. Festerne blev inddraget i en periode, og han blev tvangsindlagt til snak, snak og snak (med meget: "hvor DUM kan man tillade sig at være???"). Han fik ikke mindre kærlighed i den periode selvfølgelig :o)
 
 
25.06-2011 | 12:32 af Carl Nielsen
Jeg håber at man vil forstå, at det er et lokalt problem, som skal løses lokalt.

Vi er som samfund alt for tilbøjelig til gøre lokale problemer til nationale, og skaber derved mange flere problemer end vi løser.
 
 
25.06-2011 | 12:50 af Isabelle Mandel
Helt enig, Carl.
 
 
25.06-2011 | 13:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 15:34 af Steen Flemming Jørgensen
Det lyder som et kommende samfund hvor alle der ikke duer bliver smidt væk. Hvornår bliver børn fra vuggestuen og børnehaven bortvist?
Pædagogerne/lærerne har ikke gjort deres job godt nok i ovenstående sag.
 
 
25.06-2011 | 16:16 af Isabelle Mandel
Det er FORÆLDRENES opgave, Steen, at give deres børn så meget kærlighed, tryghed og opdragelse, at de ikke har lyst til at begå hærværk. Det er saftsuseme hverken pædagogernes eller lærernes ansvar.
I øvrigt er det noget sludder at sige, at nogen er blevet "smidt væk". Børnene er flyttet til andre skoler.
 
 
25.06-2011 | 17:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.06-2011 | 08:06 af Isabelle Mandel
Lige for god ordens skyld, Jess. Der var tre drenge involveret i hærværket. De to blev flyttet.
 
 
26.06-2011 | 09:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 18:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.06-2011 | 18:33 af Isabelle Mandel
Flot indlæg, Lene. Og jeg er meget enig med dig i en stor del af dit indlæg, men jeg VIL ikke være med til, at børn ikke er forældrenes ansvar længere. Som samfund skal vi hjælpe forældre, der har svært ved at magte forældrerollen, synes jeg. Vi skal IKKE, hverken som lærere eller pædagoger, tage ansvaret for børnene - af den simple grund, at det KAN vi ikke. Vi kan gøre meget - og meget godt, men den vigtigste påvirkning og rolle spiller barnets forældre. Det kan selv den bedste pædagog/lærer/institution/skole ikke ændre en millimeter ved.
 
 
25.06-2011 | 19:20 af leif rasmussen
"Dur ikke - væk!"
Og det er ikke børnene jeg mener, men hele ideen om, at man kan motivere nogen, ved hjælp af straffe. Lidt mere gulerod til Mor Danmark, tak!
 
26.06-2011 | 20:19 af Peter Kirkeby
Der er godt mange kloge og indsigtsfulde indlæg.
Jeg vil dog tillade mig at mene, at skolen valgte en fornuftig og rigtig løsning. Børnene er i 0'et klasse - med andre ord netop startet i et skoleforløb ovor de næste 10 - 12 år.
De tre børn har en negativ adfærd i fællesskab hvorfor skolen vælger at skille dem - fordele dem på tre skoler. Det er ikke en ny løsning. Sådan gjorde man også for 50 år siden, da jeg gik i folkeskolen.
Man vælge at betragte det som en straf eller man kan vælge at se det som en enkel løsning, der adskiller de tre og løser deres fælles indbyrdes negative indflydelse på hinanden. Det er en smertefri og enkel løsning - måske for de næste 10 - 12 år. Det kunne - hvis man vil - være en rigtig god løsning for de tre drenge.
Jeg tror ikke på at der er forøldre der er ligeglade emd deres børns adfærd og skolegang.
Jeg tror ikke på at børnene har onde hensigter og er potentielle terrorrister.
Jeg tror på at børn - akkurat som voksne - kan påvirke hinanden i negativ retning. Hos de voksne taler vi meget om mobning - mobning ses ofte udvikle sig til hærværk - og da kommer "straffen" - måske gennem lokale sanktioner - måske gennem en politianmeldelse - måske gennem en fyring.
Børnene er ikke "fyret" men forflyttet, for at standse skaden før den udvikler sig.
Derfor er det en fornuftig løsning - men ikke en straf. Det bliver først oplevet som en straf. når voksen agere som forurettede.
Det ville være hensigtsmæssigt om forældre støttede folkeskolen for at sikre deres børns skolegang og uddannelse.
Straf er voksnes oplevelse over egen utilstrækkelighed.
 
27.06-2011 | 13:14 af Johannes Aagaard
Det er da muligt, at det ikke var en optimal løsning for de tre børn at blive bortvist. Men det var det måske for alle de andre børn på stedet.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites