HOSPITALER I KRISE
Sygeplejerske fra Køge: Jeg får ondt i maven
En fællestillidsrepræsentant fra sygehuset i Køge kritiserer Folketinget. Politikerne må tage stilling til, hvem vi skal behandle, og hvem vi ikke skal behandle, lyder det.
Susann Carlsen er fællestillidsrepræsentant på sygehuset i Køgen. Hun efterlyser mere patientnær tid og får ondt i maven, når hun læser om kolleger, der stresser rundt på landets sygehuse.
Susann Carlsen er fællestillidsrepræsentant på sygehuset i Køgen. Hun efterlyser mere patientnær tid og får ondt i maven, når hun læser om kolleger, der stresser rundt på landets sygehuse. Foto: Privatfoto


Hun har 14 års erfaring som sygeplejersker. I dag er hun fællestillidsrepræsentant og taler på vegne af sygeplejerskerne på blandt andet ortopædkirurgisk afdeling på sygehuset i Køge.

Susann Carlsen er glad for, at det psykiske arbejdsmiljø på landets sygehuse lige nu er et varmt emne i samfundsdebatten. Det er der brug for, mener hun.

- Jeg oplever ikke, at vi har den fornødne tid, så patienterne kan gå trygge hjem. Det er smadder kedeligt. Det er vigtigt, at patienterne får den nødvendige information, så de slipper for genindlæggelser eller komplicerede efterforløb, siger sygeplejersken, der langer ud efter de regionale politikere og politikerne på Christiansborg.

- I Region Sjælland, hvor jeg arbejder, skal der spares 100 millioner kroner, og de 20 millioner skal findes på sygehuset i Køge. Vores regionale politikere er nødt til at stille regnskabet op over for Christiansborg-politikerne. Vi har ikke råd til både dyr medicin og høj patientsikkerhed. Politikerne må hjælps os med at prioritere - hvem skal behandles, og hvem skal ikke behandles, lyder det fra Susann Carlsen.

Hun får ondt i maven, når hun læser Avisen.dk's historier om patienter, der dør på gangene, og sygeplejersker, som kollapser af stress.

- Jeg har selv kolleger, der møder med ondt i maven, fordi de ved, at de får travlt. Nogle afdelinger har en sms-kæde, hvilket betyder, at der sendes en sms ved sygdom. Kollegerne siger, at det giver dårlig stemning, før arbejdsdagen er begyndt, fordi de starter med sådan en mavepuster, siger den erfarne sygeplejerske.

Talsmand: Arbejdsgiverne fejler groft

Susann Carlsen efterlyser mere "patientnær" tid.

- Min klokke, som jeg går rundt med i lommen, ringer tit og afbryder mig, mens jeg står og forklarer en opereret patient, hvordan hun eller han skal forholde sig efter en udskrivelse. Det er frustrerende for både patienten, familien og for mig, forklarer hun.

Susann Carlsen føler, at hun sommetider må gå på kompromis med sin faglighed, og det gør ondt.

Mange danske sygehuse har i løbet af 2014 fået påbud på grund af elendigt psykisk arbejdsmiljø.

Avisen.dk er i besiddelse af 101 påbud, der blandt andet er givet, fordi arbejdsbyrden er for tung.

Ifølge fællestillidsrepræsentanten fra sygehuset i Køge, har ledelsen på de enkelte sygehus, der har ondt i arbejdsmiljøet, svigtet fælt.

- Du har som arbejdsgiver fejlet groft, hvis dit personale for eksempel besvimer af stress eller blive syge af at gå på arbejde. Og som politiker har du spillet fallit, når du tillader, at patienter ligger på gangen og dør. Det er grotesk.

Mere patientnær tid, tak!

Susann Carlsen efterlyser flere hænder.

- Vi skal være flere. Vores patienter er blevet dårligere med årene. For ti år siden havde du typisk en afdeling med 26 patienter, hvoraf halvdelen havde fået en operation for fem-ti dage siden. Den anden halvdel var ny-opereret. I dag er alle nyopererede eller dårlige, fordi de er indlagt i så kort tid. Det ville være rart for både patienter og personale, hvis der var mere patientnær tid, siger hun.

- På mit sygehus er strategien, at patienten er alt. Men i øjeblikket har jeg og kollegerne så travlt, at patienterne nærmest undskylder, når de forstyrrer os. Det er jo ikke meningen, uddyber fællestillidsrepræsentanten fra sygehuset i Køge.

Avisen.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Region Sjælland.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.