Et stigende antal mennesker må søge hjælp og rådgivning hos private organisationer, fagforeninger og private socialrådgivere, fordi de ikke er i stand til at navigere i den kommunale sagsbehandling.
De kommer til kort i sager om eksempelvis førtidspension, fleksjob eller handicap-støtte.
I 2010 sendte Dansk Handicap Forbund bisiddere ud til 198 møder i det offentlige. I 2012 var efterspørgslen vokset til det tredobbelte.
”Vi oplever et større og større pres fra medlemmer, der er magtesløse i det offentlige system, hvor mange kommuner går til stregen og over for at spare penge,” siger Jeppe Kerckhoffs, politisk konsulent og rådgivningsleder i Dansk Handicap Forbund.
"Vi er nødt til at opruste"
Udover det voksende bisidderkorps har Dansk Handicap Forbund ansat to socialrådgivere. Ud af de sager, de tager op, får de omstødt seks ud af ti.
”Det er bekymrende. Vi oplever en lang række eksempler på forkert sagsbehandling og ulovlige afgørelser," siger Jeppe Kerckhoffs og fortsætter:
"Vi er nødt til at opjustere vores rådgivningsindsats, men det er egentlig ikke vores opgave. Hvis kommunerne fulgte lovgivningen, så kunne vi passe vores formål og skabe netværk og se på nye politiske tiltag til gavn for handicappede."
"Retssikkerhedsmæssigt problem"
For 20 sagsbehandlere siden troede Henriette Færgemand Flink, at hendes ansøgning om fleksjob kunne ordnes på nogle måneder.
Efter de fire et halvt års kamp, advarer hun og hendes sagsbehandler mod at gå til kommunen alene.
”Det er et retssikkerhedsmæssigt problem og tankevækkende, at man kun kan klare sig, hvis man har sin faglige organisation eller andre kompetente personer bag sig,” siger Mai-Britt Johansen Hadberg, sagsbehandler i Det Faglige Hus.
Forløbet i Henriettes sag ikke er usædvanligt. Det er helt normalt i komplekse sager, hvor borgeren fejler flere ting på en gang, lyder det fra Det Faglige Hus.
Lovgivning og smalhals
Hos Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH), forklarer centerleder René Skau Björnsson, at sagerne er blevet tungere og derfor mere krævende, hvilket skaber problemer.
”Vi får de svære sager. De er blevet mere komplicerede, fordi der er kommet mere lovgivning, og kommunerne har en strammere økonomi. Det gør, at borgerens forventninger og kommunens muligheder tit ikke stemmer overens. Det giver konflikter.”
”Det er meget svært at have en sag med det offentlige. Mange synes, at de står meget alene og har brug for hjælp,” siger René Skau Björnsson.
Borgerrådgiver: Mange tilfælde
Borgerrådgiveren i Københavns Kommune er enig. Det gælder ikke kun sager om førtidspension, sygedagpenge eller fleksjob. Det kan også handle om boligstøtte eller tabt arbejdsfortjeneste.
”Der burde være muligt for borgere at klare samarbejdet med kommunen på egen hånd, men i mange tilfælde er det ikke sådan,” siger Johan Busse.
”Jeg ser sagerne, når det er gået galt. Men der er altså rigtigt mange eksempler på, at borgerne ikke kan klare sig på egen hånd," siger han.
KL: Kravene er vokset
Anny Winther (V), der er formand for social- og sundhedsudvalget i Kommunernes Landsforening (KL), erkender, at det er blevet mere krævende at have en sag med det offentlige.
”Fra et borger-synspunkt er det ikke rart, at det er blevet så komplekst, men det er det,” siger hun.
Læs hele KL's svar her.