Svensk grænsekontrol rammer juletrafikken over Øresund
Det bliver et dansk/svensk kaos, når alle passagerer over Øresundsbroen skal vise id, siger Skånetrafiken.
Øresundsbroen vil være sværere at passere end normalt, når svenskerne indfører obligatorisk grænsekontrol 21.-22. december.
Øresundsbroen vil være sværere at passere end normalt, når svenskerne indfører obligatorisk grænsekontrol 21.-22. december. Foto: Erland Vinberg/AP


Skånetrafiken advarer om togkaos, når den svenske regering indfører obligatorisk id-kontrol fra den 21.-22. december. Det skriver Sydsvenskan.

Øresundsbroen forventes at blive ramt af lange køer for pendlere og andre folk, der skal mellem Danmark og Sverige i dagene op til jul.

I Kastrup kan det endda komme på tale, at alle skal ud af togene for at tjekkes, før toget kører til Hovedbanegården.

Skånetrafiken har i samarbejde med DSB udviklet en plan for, hvordan dagene skal forløbe, når man skal nægte rejsende uden pas og andre dokumenter at tage toget til Sverige.

- Det bliver for vanskeligt at have lange tog. Derfor indfører vi toge, der kun har den halve kapacitet. Det betyder meget overfyldte tog, som kun vil køre hvert tyvende minut, siger Linus Eriksson, trafikdirektør i Skånetrafiken, til Sydsvenskan.

De nye foranstaltninger vil især ramme de toge, der kører fra København til Malmø.

DSB anser det nemlig for umuligt at kontrollere id om bord på togene. Derfor vil al kontrol blive foretaget i Kastrup. Her skal en 400-500 rejsende, ifølge Sydsvenskan, bestå et id-check, inden de får lov at stige på toget igen og køre videre.

- Der vil være en port, som alle rejsende skal passere. Der vil være hegn og barrierer, siger Linus Eriksson.

DSB vil gennemføre id-check i samarbejde med et vagtselskab. Men Skånetrafiken vil være juridisk ansvarlig for eventuelle mangler.

- Hvis danskerne undlader at tjekke en rejsende, er vi nødt til at betale en bøde på 50.000 svenske kroner per forsendelse, siger Linus Eriksson.

Ifølge Linus Eriksson vil kontrollen ramme togpassagerer, der rejser fra Østerport mod Lund hårdest.

- De er nødt til at skifte tog på Københavns Hovedbanegård og så igen i Kastrup.

- En tur der normalt tager 30-35 minutter, kan således tage op mod en time og en halv.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.