Svensk asylmur kan presse Danmark
Mange asylansøgerne i Sverige har hverken pas eller id. Med nye svenske stramninger havner de nok i Danmark.
Sverige vil indføre id-kontrol af passgerer, der kommer til landet i busser, tog og færger.
Sverige vil indføre id-kontrol af passgerer, der kommer til landet i busser, tog og færger. Foto: MARTIN LEHMANN/POLFOTO


De svenske planer om at indføre id-kontrol af passagerer i busser, tog og færger i løbet af få uger kan vise sig at være så effektivt et værn mod asylstrømmen til Sverige, at en stor del af de mange asylsøgere i stedet ender i Danmark.

Det vurderer eksperter ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag.

Den svenske regering vil pålægge trafikselskaberne et såkaldt transportøransvar, der medfører klækkelige bøder, hvis de bringer folk, som ikke har papirerne i orden, videre til Sverige.

Og ifølge Migrationsverket, den svenske pendant til Udlændingestyrelsen i Danmark, ankommer 81 procent af asylsøgerne til Sverige uden hverken et pas eller andet gyldigt id.

Hvis disse tusindvis af flygtninge og migranter forhindres i at tage offentlig transport til Sverige for at søge om asyl, er det oplagt, at en betydelig del af dem i stedet søger asyl i Danmark, påpeger eksperterne.

- Der er ingen tvivl om, at dette isoleret set vil betyde flere asylsøgere til Danmark, end man ellers ville have fået, siger Gerd Battrup, grænseforsker ved Syddansk Universitet, til Jyllands-Posten.

Martin Lemberg-Pedersen, forsker i migration ved Københavns Universitet, forudser, at Danmark vil reagere med lignende tiltag ved grænsen til Tyskland.

Den mulighed er den danske regering ved at give sig selv med hastebehandlingen af et lovforslag om netop id-kontrol og transportøransvar.

Dette kan kun indføres samtidig med midlertidig grænsekontrol, som regeringen hidtil har afvist at bruge. Men det kan man nu blive tvunget til, erkender udlændingeminister Inger Støjberg.

- Hvis konsekvensen er en prop i Sverige, har vi nu et modsvar, siger hun til avisen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.