Svage børnehaver trækker børnenes skolepræstationer ned
Den børnehave, barnet har gået i, er væsentlig for, hvor godt det går på skolebænken.
Den børnehave, barnet har gået i, er væsentlig for, hvor godt det går på skolebænken. Det er en af konklusionerne i en analyse, fagforbundet FOA har fået foretaget. 
Den børnehave, barnet har gået i, er væsentlig for, hvor godt det går på skolebænken. Det er en af konklusionerne i en analyse, fagforbundet FOA har fået foretaget.  Foto: Scanpix arkiv


Et barns skolepræstation afhænger ikke kun af forældrene eller den sociale sammensætning på skolen. Den børnehave, barnet har gået i, er også væsentlig for, hvor godt det går på skolebænken.

Det er en af konklusionerne i en dugfrisk analyse, som Bureau 2000 har foretaget for fagforbundet FOA, hvis medlemmer blandt andet er pædagogmedhjælpere og dagplejere. Undersøgelsen er baseret på registredata om børnenes baggrund og institutioner samt test fra alle de folkeskolelever, der gik i 2. klasse sidste år, hvilket omfatter 62.169 børn.

Jo flere børn i en børnehave, hvis forældre er ressourcesvage, jo dårligere klarer barnet sig i indskolingen - også selvom barnet kommer fra et hjem med masser af ressourcer, viser undersøgelsen.

Det skriver Ugebrevet A4.

I 2. klasserne ved landets mindst belastede folkeskoler fik eleverne med ressourcestærke forældre gennemsnitligt 61 ud af 100 points i en dansktest, hvis de kom fra en belastet børnehave. Kom de ressourcestærke elever derimod fra en af landets mindst belastede institutioner, fik de i gennemsnit 66 point, fremgår det af undersøgelsen.

Endnu mere markant er forskellen, hvis man ser resultaterne for de udsatte børn. De klarer sig nemlig endnu dårligere i skolen, hvis de har siddet i rundkreds og spist eftermiddagsfrugt i en institution med mange andre belastede børn, viser undersøgelsen.

Børnene er i analysen karakteriseret som udsatte, hvis deres forældre ikke har anden uddannelse end folkeskolen, eller hvis begge forældre primært lever af kontanthjælp eller pension.

Det er stærkt bekymrende, hvis dagtilbud er med til at forhindre social mobilitet, mener Mogens Bech Madsen, der er formand for FOA's pædagogiske sektor.

Ifølge ham har vi i forvejen haft svært ved at bryde den negative sociale arv, fordi vi ikke er gode nok til at undersøge, hvordan man kan forbedre daginstitutionerne. Når kvalitetsløftet udebliver, får det konsekvenser, advarer han.

- Det koster samfundet dyrt på den lange bane. Rent menneskeligt kan vi heller ikke være bekendt at lade nogle børn i stikken, siger Mogens Bech Madsen til Ugebrevet A4.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.