Svært ved at sove: Sådan få du en god søvn
40 procent af danskerne kan ikke lægge problemerne fra sig, når de skal sove. Men der er hjælp at hente.
Mange danskere har svært ved ikke at tænke på arbejdet eller på problemer i familien, når de ellers burde slappe af og få sig en god nats søvn.
Mange danskere har svært ved ikke at tænke på arbejdet eller på problemer i familien, når de ellers burde slappe af og få sig en god nats søvn. Foto: colourbox/free


Fire ud af ti danskere føler sig ikke udhvilet, når de står ud af sengen om morgenen. Det viser en ny undersøgelse med 14.000 deltagere foretaget for Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet (SDU).

I undersøgelsen har man ikke lagt sig fast på, hvor meget folk bør sove om natten. Man har i stedet spurgt dem, om de følte sig udhvilet, når de stod op. Af de 40 procent der svarede nej til det spørgsmål, har man givet dem ti forskellige valgmuligheder til årsagen.

- Her kan vi se en klar overvægt af folk, der ligger søvnløse, fordi de tænker på deres arbejde, på problemer i familien eller deres egne problemer, siger forskeren bag undersøgelsen, Anne Illemann Christensen til Ritzau Fokus.

Fakta: Gode råd mod søvnløshed

 

  • Sørg for at kroppen gearer ned i to til tre timer, inden du skal sove.
  • Lav en aftale med dig selv om, at du holder hjerne- og spekulationsfri efter klokken 21 til klokken 7 næste morgen.
  • Ligesom børn har det bedste med at leve i en fast rutine, kan det også være en god idé for voksne med søvnbesvær. Sig til dig selv - eller få partneren til at gøre det - at nu er det sengetid.
  • Hård motion skal være afsluttet seks timer inden sengetid. For normal motion gælder det tre timer inden.
  • Kan man ikke falde i søvn, fordi tankerne kører i ring, kan det hjælpe at stå op og måske lave noget, til man bliver træt.

 

Kilde: Lyngbjerg.dk

 

UDVID

Sin egen værste fjende

Det er altså vores egen tankevirksomhed mere end partnerens snorken eller naboernes larm, der giver os en dårlig nats søvn.

Undersøgelsen viser, at vi først for alvor kan lægge arbejdet fra os, når vi er gået på pension, hvor vi så i stedet tænker på vores helbred. Hele livet igennem kan familien eller vores egne problemer holde os vågne, når vi burde sove.

- Der er ikke rigtig noget ved disse tal, der overrasker os. Det bekræfter os i, at moderne arbejdsliv er noget, der giver mange stress og dermed søvnbesvær, siger Anne Illemann Christensen.

Tøm hovedet

Sådan behøver det dog ikke at være, for der findes flere gode måder at tømme hovedet for problemer på, så man kan få sig en god nats søvn. Det ved Lis Lyngbjerg Steffensen, der er forfatter og underviser i ledelse og stress.

- Når vi ligger og ikke kan sove, fordi hjernen kører rundt i den samme tankerække, er det fordi den rationelle hjerne hviler sig, mens den følelsesmæssige del har overtaget, forklarer hun.

Det er fordi, den rationelle del har forstået, at det er hviletid, hvilket gør, at den følelsesmæssige tager over.

- Så hjælper det faktisk at tænde lyset og stå op, så den rationelle del vågner og der kommer lidt balance igen, forklarer hun.

Afled de svære tanker

Kan man stadig ikke få tankerne væk fra hverdagens mange problemer og udfordringer, kan det hjælpe at lægge puslespil, gætte sudoku eller se lidt ukompliceret fjernsyn.

- Man skal aflede tankerne, men ikke aktivere hjernen så meget, at man ikke mærker, når trætheden kommer, siger hun.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.