Svært ved at falde i søvn? Disse vaner kan være årsagen
Har du svært ved at falde i søvn eller har du ofte uro i kroppen i løbet af dagen? Se, hvilke hormoner der kan være grunden til det, og hvordan du kan undgå at trigge dem.
Hvis du ligger søvnløs om natten eller har uro i kroppen, kan det skyldes hormoner. Se, hvordan du undgår at de forstyrrer din krop.
Hvis du ligger søvnløs om natten eller har uro i kroppen, kan det skyldes hormoner. Se, hvordan du undgår at de forstyrrer din krop. Foto: Scanpix/Modelfoto


Din krop er bl.a. styret af hormoner, og selvom de er der af en årsag, så kan vi godt tillægge os nogle vaner der er uheldige i forhold til, hvordan og hvornår vi bliver hormonelt påvirkede. Womenshealthmag.com har samlet forskellige vaner, der kan sætte for meget skub i dine hormoner på de forkerte tidspunkter:

Sådan får du styr på dine hormoner i overgangsalderen, se hvordan på Femina.dk

1) Du spiser for meget sukker

Når du spiser sukkerholdig mad, især mad med tilsat sukker, så sætter det skub i din insulinproduktion. Insulin er et hormon, som er med til at regulere fordøjelsen af kulhydrater. Hvis du spiser meget sukker i løbet af en dag, så vil du kunne risikere at nedsætte din kropscellers følsomhed over for insulin, og det giver en øget risiko for at udvikle diabetes 2. Det forklarer lægen Holly Phillips til Womanshealthmag.com

2) Du bliver aftenstresset

Tjekker du arbejdsmails om aftenen, inden du går i seng, så vil du sandsynligvis sætte skub i din produktion af stresshormonet kortison, som ellers vil dale, op til din sengetid, så du har lettere ved at falde i søvn, siger Holly Phillips. Hvis du har for højt et kortisonniveau i kroppen, så vil det påvirke dit nervesystem, som gør det svært for dig at finde nattero.

Red dit sexliv, selvom du er stresset: Se hvordan et enkelt hormon ødelægger det, på Femina.dk

3) Du sover dårligt

Når vi sover, så er stresshormonet kortison i ro, siger Holly Phillips. Men hvis du sover uroligt og er vågen mange gange i løbet af natten eller i længere perioder, så stiger kortisonniveauet. Det vil påvirke dit blodsukker, og næste dag, eller måske allerede samme nat, vil du sikkert føle en sult efter noget lækkert og sødt. Samtidig med at kortison påvirker din sult, så gør sulthormonet leptin, der også normalt er i bero om natten, det samme. Det vil derfor være en kombination af disse hormoner, der udløser din spisetrang.

4) Du drikker aftenkaffe eller aften-te

Når du indtager koffein, så får du din krop til at udløse stresshormonet kortison. Det er altså ikke en løsning at erstatte din tid ved computeren om aftenen med en kop te eller kaffe, da det vil have samme negative effekt på din evne til at falde i søvn, forklarer Holly Phillips.  

Se hvilken frugt og grønt, der kan være fyldt med hormonlignende stoffer, på Femina.dk

5) Du glemmer motionen

Hvis du ikke dyrker regelmæssig motion, så vil din krop ikke producere og udløse den rette mængde endorfiner, forklarer Holly Phillips. Endorfiner er hormoner, som er med til at give din krop energi og overskud, og samtidig holder de dit immunforsvar i top, så din krop kan modstå sygdomme.

6) Du går på en skrap slankekur

Hvis du går på en hård kur og taber mange kilo meget hurtigt, så forklarer Holly Phillips, at du risikerer at påvirke din krops produktion af østrogen. Det samme kan ske, hvis du dyrker meget hård motion. Det kan betyde, at din krop holder op med at menstruere, og først når du stopper med at tabe dig og skærer ned på motionen, vil din krops naturlige cyklus genoprettes.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.