Sur og arbejdsløs betonarbejder: Træt af at vente på Femern-job
Torben Hansen er træt af at vente på et job ved Femern-byggeriet. Og ventetiden skuffer ham, for ligesom mange andre på Lolland, havde han forventet, at milliardbyggeriet ville skaffe ham et arbejde.
- Man mister fuldstændig modet. Jeg har mistet håbet, siger Torben Hansen, der havde glædet sig til et job ved Femern-byggeriet. 
- Man mister fuldstændig modet. Jeg har mistet håbet, siger Torben Hansen, der havde glædet sig til et job ved Femern-byggeriet.  Privat foto.


Der var lagt op til jobfest på Lolland, når Danmarks-historiens største anlægsprojekt, Femern-forbindelsen skulle i gang fra foråret 2015.

Men festen lader vente på sig, og dem, der havde regnet med at skulle med til ballet, er ved at miste tålmodigheden.

En af de utålmodige er arbejdsløse Torben Hansen på 54, der i 26 år har arbejdet i jord- og betonbranchen. Han ærgrer sig over udsigten til at det igen trækker ud med byggeriet.

Først hed det sig, at byggeriet af Femern-tunnelen mellem Danmark og Tyskland skulle starte i foråret i år. På grund af forsinkelser blev det udskudt til 1. september, men milliard-byggeriet er stadig ikke i gang. Og det ser ikke ud til, at startskuddet er lige om hjørnet, fortæller næstformand ved 3F Midtlolland Bjarne Jensen.

Heller ikke Torben Hansen, der er kasserer i bygge- og anlægsgruppen regner med, at der inden for den nærmeste fremtid vil ske noget nyt.

- Vi skal nok regne med, at det i hvert fald går to år og måske mere. Man hører så mange forskellige meldinger, og nu snakker de om, at det måske først begynder i 2019, siger han til Avisen.dk.

Tilmed kom det i dag frem, at 20 medarbejdere skal fyres og 20 ansættelser sættes i bero hos Femern A/S. Begrundelsen er forsinkelse efter tyske miljøklager, oplyser Femern A/S i en pressemeddelse.

Motivationen er væk

Ligesom 1500 andre er Torben Hansen skrevet op på hjemmesiden jobfemern.dk, der er lavet af 3F Midtlolland. Her kan betonarbejdere, murere og nedrivere melde sig, hvis de gerne vil have et arbejde på milliard-byggeriet.

Mange af de interesserede har også taget et seks ugers-kursus for at opkvalificere sig til Femern-byggeriet. Torben Hansen var en af dem, der tog kurset, så han kunne lære nye teknikker, der er anvendelige i byggeriet af tunnellen.

Indtil nu har kurserne dog ikke rykket ham nærmere på et job på Femern-byggeriet. Og hans tålmodighed er ved at slippe op.

- Mange af alle os, der var på de kurser for tre år siden, gik jo arbejdsløse. Og vi troede simpelthen, at nu skulle der virkelig ske noget. Men vores motivation er sluppet helt op. Jeg tænker da selv, nej så gider jeg sådan set snart ikke mere. Man mister fuldstændig modet. Jeg har mistet håbet, siger Torben Hansen til Avisen.dk.

Det er Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster, der har udbudt opgraderings-kurserne, der skulle gøre ledige klar til at arbejde på Femern-projektet.

Træt af at træde vande

Torben Hansen er ikke den eneste, der er blevet modløs over de mange forsinkelser af byggeriet. Faktisk er der rigtig mange, der er trætte af at stå på standby med henblik på engang ud i fremtiden at kunne skrive Femern på sit cv, fortæller Bjarne Jensen.

Som næstformand ved 3F Midtlolland har han haft meget kontakt med medlemmer, der har taget de seks ugers efteruddannelse.

- Der er en hel masse, der har taget de her kurser, men det er svært at holde dem tændt på idéen om et job ved Femern-byggeriet, når de hele tiden er usikre på startdagen, siger han til Avisen.dk.

Det skaber også en stor frustration hos de medarbejdere på jobcentrene, der udbyder kurserne, når de ikke kan give kursisterne en startdato for byggeriet, påpeger Bjarne Jensen.

Kortere til arbejde

En af de fordele, Torben Hansen får, hvis han bliver ansat ved Femern-tunnelen, er blandt andet en kort transporttid til arbejde.

For tiden går Torben Hansen ledig, men han kender mange, der dagligt må tage den lange køretur fra Lolland til København for at komme på arbejde.

- Det er en sur tjans at skulle køre den strækning hver dag, så den var mange gerne fri for, fortæller han.

I de kommende uger skal tyske og danske politikere mødes for at lave en ny plan for Femern-forbindelsen. Der er nemlig mange store globale virksomheder, som står klar i kulissen. De venter kun på at få underskrevet kontrakt på byggeriet, skriver DR i dag.

Og én, der trods sine frustrationer også stadig er klar i kulissen, er Torben Hansen.

- Jeg har været med på mange af de store byggerier i Danmark og for eksempel været med til at bygge Storebæltsbroen. Derfor havde jeg da bestemt også regnet med at skulle være med på Femern-byggeriet her på mine gamle dage, siger Torben Hansen til Avisen.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.