Supermarkeder dyrker dyrevelfærd uden økologi
Vi går mere og mere op i dyrevelfærd, men vi skal også have råd til det. Derfor satser supermarkeder nu på en discount-version af økologi.
Hvis bare dyrene har haft det godt, betyder økologisk foder mindre, mener 68 procent af danskerne. Det vil supermarkederne udnytte.
Hvis bare dyrene har haft det godt, betyder økologisk foder mindre, mener 68 procent af danskerne. Det vil supermarkederne udnytte. Foto: Polfoto/Polfoto


Måske er du en af dem, der forfærdes, når du ser billeder af burhøns. På den anden side, synes du heller ikke madbudgettet rækker til en økologisk kylling?

Du er ikke alene. Faktisk er der så mange kunder i de danske supermarkeder, der står i den samme limbo mellem moral og pengepung, at slagteribranchen, ifølge en artikel fra Foodculture.dk, oplever en øget efterspørgsel på dyrevelfærd.

Det betyder, at produktionen af eksempelvis kyllinger, der ikke er økologiske men bestemt heller ikke den tarvelige lørdagskylling, stiger kraftigt. I Coop Danmark har de fået navnet frilandskyllinger. Her arbejder man sammen med Dyrenes Beskyttelse på at øge salget af velfærdsprodukter, der både dækker over økologi, biodynamisk og friland, med 50 procent.

- Vi har indgået et strategisk samarbejde med Dyrenes Beskyttelse i Irmas butikker. Her er de med til at rådgive os om, hvordan vi kan lave nye initiativer til at fremme dyrevelfærd, forklarer Signe Frese, der er miljøchef i Coop Danmark, til Ritzau Fokus.

Der er dog også en anden grund til, at Coop har valgt samarbejdet med netop Dyrenes Beskyttelse. Når producenterne ikke kan mærke en vare med det velkendte økologi-mærke, er der brug noget med tilsvarende troværdighed.

- Man kan jo lave alverdens anvisninger på et produkt, men det bliver svært og ukonkret for forbrugeren. Derfor bruger vi Dyrenes Beskyttelse som anbefaling på flere produkter. Det giver en troværdighed, fordi forbrugerne kender og forbinder Dyrenes Beskyttelse med noget positivt, forklarer Signe Frese.

Det er ikke kun i Coop Danmark, at man er interesseret i øget dyrevelfærd, uden der nødvendigvis er økologi med i købet.

Hos Føtex satser man også gerne udvide udbuddet af både økologi og mellemprodukterne. Det sker primært inden for det ferske kød. I Rema 1000 har man også set lyset og indført flere mellemprodukter.

Tilbage står så spørgsmålet om, hvorvidt mellemprodukter ikke blot vil betyde en tilbagegang for de økologiske varer?

- Det er da klart, at vi har overvejet, om det her kan gå ud over salget af økologiske varer. Det er jo meningen, at det skal reducere salget af konventionelle varer. Det må tiden vise, men vi tror, at kunder, der køber økologisk, er meget bevidste om det, så det tror vi ikke, siger Signe Frese.

Fakta: Dyrevelfærd til discountpris

- Forskellen på Økologi og friland/mellemprodukter er, at frilandsdyr ikke får økologisk foder, men får nogle af de samme pladsmuligheder som de økologisk opdrættede dyr.

- Ifølge en stor undersøgelse om dyrevelfærd, Coop lavede tilbage i 2013, viser det sig, at 65 procent af de adspurgte mente, at pladsforhold var det vigtigste. 35 procent mente at indtaget af medicin skulle ned. 19 procent mente at økologisk foder var det vigtigste.

- I samme undersøgelse svarede 48 procent af forbrugerne, at dyrevelfærd vil komme til at betyde mere for dem i fremtiden.

- En økologisk kylling i Coops butikker koster 140-150 kroner. En frilandskylling koster 89 kroner og en konventionel lørdagskylling koster 40-50 kroner.

- Samme mulighed findes også med æg (i Kvickly er æg fra burhøns dog taget helt af hylderne)

Kilde: Coop.dk

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.