Supermarkeder: Dyrere mælk i supermarkeder redder ikke bønder
Rema hæver mælkepriser for at hjælpe mælkebønder. Detailkoncerner mener ikke, det er fair overfor forbrugerne


Fredag meddelte Rema 1000, at det skal være 50 øre dyrere at købe en liter mælk i deres butikker, da kæden vil bruge pengene til at støtte den stærkt pressede mælkeindustri i Danmark. Hverken Dansk Supermarked eller Coop følger trop.

Ifølge food-direktør Jens Visholm vil Coop således ikke tage den slags beslutninger på forbrugerens vegne.

- Det er ikke vores opgave at lege Robin Hood og omfordele kundernes penge. Derimod er vores opgave at inspirere kunderne til at købe en type af produkter, der er bæredygtige på lang sigt, siger Jens Visholm.

Dansk Supermarkeds pressechef, Mads Hvitved Grand, er enig i, at det skal være kundernes beslutning.

- Vi vægter kunderne højst, og de vil blive taberne, hvis vi tvinger dem til at betale mere for deres mælk, siger Mads Hvitved Grand.

Dog er Dansk Supermarked og Coop enige om, at der skal gøres en indsats for mælkebønderne. Men valget skal i sidste ende ligge i forbrugerens hænder.

Ifølge Jens Visholm er det et stort problem, at mælkeproducenterne er så pressede, og derfor har supermarkederne et ansvar om at oplyse om produkterne.

- Jeg tror, at løsningen er, at fortælle historien om produkterne. Vi skal for eksempel fortælle, hvorfor den økologiske mælk er mere bæredygtig end den konventionelle, og derefter er det op til forbrugeren, siger Jens Visholm.

Derudover mener Dansk Supermarked, at et tiltag som Rema 1000's reelt ikke vil hjælpe mælkeproducenterne.

- 50 øre vil kun give hver mælkebonde omkring 300 kroner mere om måneden. Derfor opfatter jeg Rema 1000's beslutning som et symbolsk træk.

- Vi ser hellere, at kunderne bruger de penge de spare på mælk til at købe andre mejeriprodukter, hvis de vil det, siger Mads Hvitved Grand

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.