Sund i en fart: Her er fem gode hverdagsvaner
Her har du fem super sunde vaner, som du med det samme kan mærke effekten af, og som giver dig både overskud og energi.
Grønne smoothies giver et sandt energi-boost.
Grønne smoothies giver et sandt energi-boost. Foto: SCANPIX arkiv


Du skal ikke ændre dine hverdagsvaner meget, før du kan mærke en stor effekt. Caroline Fibæk, der er naturopath og sundhedsekspert giver her fem konkrete råd til, hvordan din hverdag hurtigt kan blive meget sundere.

1. Vand med citron

Start morgenen med et stort glas vand med lidt citron eller æblecidereddike. Det hydrerer kroppen og tilfører vigtige mineraler efter en lang nats søvn. Samtidig sætter det gang i fordøjelsen. Rigtig mange mennesker er dehydrerede, og mange symptomer, f.eks. hovedpine, ledsmerter og træthed, forsvinder, så snart vi får nok at drikke.

Prøv en komplet kostplan, når du skal tabe dig: Få den på femina.dk

Se også:

2. Grøn juice eller smoothie

Start dagen med et ægte power-boost. Bladgrønt giver masser af energi og tilfører kroppen et væld af næringsstoffer - specielt mineraler og klorofyl, som virker basedannende på kroppen, er med til at fjerne bl.a. stivhed og muskelsmerter. Prøv en juice af babyspinat, selleristilke, rød peberfrugt og agurk. Har du ikke en juicer, kan du også lave grønne smoothies af f.eks. banan, babyspinat, mynteblade og vand.

Vil du prøve 5:2-kuren? Se på femina.dk, hvordan du gør

3. Brug friske urter i maden

Eksperimentér med forskellige typer friske urter i din mad. Urter indeholder mange plantekemikalier og æteriske olier, som i urtemedicinen bruges til at påvirke kroppen i forskellige retninger. Eksempelvis virker citronmelisse beroligende, timian desinficerende på luft- og urinveje, nigellafrø styrker fordøjelsen, og pebermynte modvirker mavekneb.

4. Søvn, hvile, meditation

Kroppen har brug for minimum 7 timers søvn (og helst mere) i et mørkt og stille rum, for at den kan fungere optimalt. Sørg for at få ro og hvile nok hver dag. Mindsk stress ved at meditere eller bare være stille 10 minutter om dagen. Dybdeafslapning og visualisering er gode redskaber til at skabe ro og harmoni i krop og sind.

5. Motion, sollys og latter

Din krop har behov for at røre sig - hver dag. Sørg for at få inkorporeret noget motion i din dagligdag - løb med børnene i børnehave eller til fritidsaktiviteter, løb om kap op ad trappen, leg med dine børn eller din hund. Gør motion til en naturlig del af din hverdag, og nyd at bruge kroppen. Find aktiviteter, du nyder, f.eks. dans, yoga, hulahop, sjipning, trampolin, mavedans - du skal nyde det. Husk af få frisk luft hver dag og sollys - masser af sollys.

Caroline Fibæk, FEMINA, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.