Sukkersyge handler ikke kun om sukker
Flere diabetikere ved ikke, at de er syge. Læs her, hvordan du selv kan undgå at få type 2-diabetes.
200.000 danskere ved ikke, at de har type 2-diabetes.
200.000 danskere ved ikke, at de har type 2-diabetes. Foto: Reed Saxon/AP


Torsdag var det WHO's internationale sundhedsdag. For første gang sætter sundhedsorganisationen fokus på diabetes, som fire gange så mange mennesker lever med i forhold til 1980.

Hvis du selv skal undgå at blive en del af statistikken, er der flere ting, du kan gøre, mener klinisk diætist ved Diabetesforeningen Lisa Heidi Witt.

For det første bør du ændre livsstil, så du er mere opmærksom på at spise sundt og dyrke regelmæssig motion i dagligdagen.

- Vi anbefaler, at man følger de officielle kostråd for at forebygge type 2-diabetes. Men langt fra alle danskere følger kostrådene, hvilket er en udfordring for folkesundheden, siger Lisa Heidi Witt.

Det første kostråd lyder, at man skal spise varieret og ikke for meget.

Netop mængderne af mad er vigtige, selv hvis man synes, at man spiser sundt. Spiser man mere mad, end man kan nå at forbrænde, kan det føre til overvægt.

Det er nemlig ikke kun slik og sukker, der får blodsukkeret til at stige. Et sundt og nærende måltid kan også være problematisk, hvis man spiser alt for meget af det.

Så selv om rugbrød er sundt, er eksempelvis syv skiver med pålæg et problem.

Sukker fra sodavand og slik giver unødige kalorier og kan med fordel begrænses. Det samme gælder for den fede mad og søde sager med højt indhold af fedt. Især det dyriske fedt er usundt, siger Lisa Heidi Witt.

Hun understreger, at det er individuelt, hvad der udvikler diabetes. For nogle er det et stort sukkerindtag, men for mange andre er det mængderne af det, de spiser.

Foruden kost er motion også vigtigt for at få en sund livsstil.

Nogle danskere kan have svært ved at finde motivationen til at komme i gang med at dyrke regelmæssig motion, siger Kirsti Pedersen, som er cand.scient. i idræt og sundhed.

- Det skal være noget, der er sjovt, overskueligt, let tilgængeligt og gerne med socialt samvær. Man skal kunne se sig selv i det, og det skal ikke kræve den store overvindelse, siger Kirsti Pedersen.

Hun foreslår intervalgang, hvor man går tre minutter i middel tempo og tre minutter i højt tempo.

Man kan hente appen InterWalk til sin telefon, som kan hjælpe med træningen. InterWalk er et forskningsprojekt udviklet af DD2 i samarbejde med kommunerne og Diabetesforeningen.

Diabetesforeningen estimerer, at 200.000 danskere har uopdaget type 2-diabetes.

Har du selv en mistanke om, at du måske kan have type 2-diabetes, skal du ikke sidde med hænderne i skødet.

Hvis sygdommen er ubehandlet, er din risiko for at få en dødelig følgesygdom nemlig to til fire gange så stor.

- Tidlig opsporing og tidlig indsats har effekt, siger Torsten Lauritzen, som er professor i almen medicin ved Aarhus Universitet.

Får du opdaget og behandlet type 2-diabetes, er din risiko nemlig ikke større end for enhver anden kernesund dansker.

- Når vi behandler type 2-diabetes tidligt, normaliserer vi næsten dødeligheden, siger Torsten Lauritzen.

Du har muligvis forhøjet risiko for type 2-diabetes, hvis du:

- Har taget blodtryksmedicin

- Har fået konstateret forhøjet blodsukkerniveau

- Har familiemedlemmer med diabetes

- Ikke motionerer 30 minutter om dagen

- Ikke spiser frugt eller grønt hver dag

Test, om du bør tjekkes ved din læge på diabetes.dk

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.