Danmark har succes i Rio de Janeiro. Ikke siden OL i London i 1948 har så mange danskere besteget sejrsskamlerne.
Alene torsdag blev det til fire medaljer, og dermed er totalen oppe på imponerende 13.
Men skal Danmark i fremtiden hamle op med medaljehøsten, er der brug for flere penge, og det er deltagerne i Rio godt i gang med at bane vejen for, vurderer sportsøkonom i Deloitte Jesper Jørgensen.
- Den gejst, de viser, rammer os lige i hjertet. Der har været mange følelser i OL denne gang, både hos dem, som det er gået godt for, og blandt dem, som det er gået mindre godt for, siger han.
- I kombination med de mange medaljer får det mennesker, som ellers ikke interesserer sig for sport, til også at se med.
For når alle taler om OL, så trækker det endnu flere til, og det tæller for investorerne, siger Jesper Jørgensen.
Hos Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Team Danmark er forventningen, at der skal rejses mindst 100 millioner kroner over de næste fire år frem til OL i Tokyo. Ellers bliver det svært for Danmark at gentage succesen.
Og det er nødvendigt med flere penge, for den internationale konkurrence om OL-medaljerne er blevet voldsomt skærpet, siger Jesper Jørgensen.
- Andre lande investerer jo massivt i OL. I forhold til hvor mange penge, der investeres i de danske deltagere, er det utroligt, at de er kommet så langt, siger han.
Og penge er lig med medaljer, bekræfter senioranalytiker Rasmus K. Storm fra Idrættens Analyseinstitut.
- Hvis det lykkes dem at rejse det beløb, kan det kun betyde et løft for dansk eliteidræt, siger senioranalytikeren til Politiken.
Tøjproducenten Bestseller er blandt de danske virksomheder, som har investeret i OL 2016. Alle danske atleter er klædt i Vero Moda tøj, og alt tyder ifølge kommunikationsdirektør Mogens Werge på, at pengene er givet godt ud.
- Med den succes Danmark har haft, har vi fået en enorm eksponering af vores tøj. Det kommer ud til millioner af mennesker ikke bare i Danmark, men i hele verden, siger han.
Han vil ikke oplyse, hvor meget det koster virksomheden at klæde det danske OL-hold på.
- Men det er et relativt stort sponsorat. Om vi gør det samme i Tokyo, eller om vi vælger at støtte enkelte atleter, har vi endnu ikke besluttet. Det kan også blive en kombination, siger Mogens Werge.
/ritzau/