Et ophold på Tivoli Hotel i hjertet af København er en eventyrlig oplevelse, lover hotellet på dets hjemmeside.
Men for den 30-årige polak Malwina Ewa Sak, der tidligere har været ansat som stuepige på hotellet, var der ikke meget eventyr over at skulle gøre rent på hotellet.
I sommer var hun i lidt over fjorten dage ansat hos 'De 5 Stjerner', der er det rengøringsfirma, der står for rengøringen af værelserne på hotellet.
Malwina Ewa Sak fortæller, at hun på trods af sin korte tid i firmaet oplevede dårlige arbejdsforhold og manglende udbetaling af arbejde.
- Hver morgen, når jeg sad i bussen på vej til arbejdet, havde jeg ondt i maven, fortæller Malwina Ewa Sak til Avisen.dk.
Foretrak rumæner frem for polakker
I 2014 kom Malwina Ewa Sak til Danmark. Hun blev familiesammenført med sin mand, der allerede arbejdede i et dansk byggefirma. I dag går hendes børn i dansk skole, og familien bor sammen i en lejelejlighed i Ishøj.
I Polen har Malwina Ewa Sak i løbet af sit voksenliv altid haft fuldtidsarbejde og været vant til at tage fat, fortæller hun.
Og derfor var hun glad, da hun blev ansat som stuepige i 'De 5 Stjerner'. Tidligere havde hun været ansat i et andet dansk rengøringsfirma, men på grund af et længerevarende sygdomsforløb, stoppede hun på den arbejdsplads, fortæller hun.
Ifølge Malwina Ewa Sak fik hun allerede under ansættelsessamtalen hos 'De 5 Stjerner' en følelse af, at noget var galt.
- Da jeg var til samtalen og havde fået jobbet, fortalte den rumænske manager, der ansatte mig, at hun normalt ikke ansatte polske piger, fordi polakker fandt sig i mindre end de rumænske stuepiger, hun havde ansat, husker hun.
Fejl i løn
I slutningen af juli blev Malwina Ewa Sak ansat hos 'De 5 Stjerner'. Ifølge hendes lønseddel for perioden 15. juli til 14. august, som Avisen.dk er i besiddelse af, har hun fået løn for 36,5 timer.
Timelønnen på 116,94 kroner var hun tilfreds med, men hun hævder at hun har arbejdet 25 timer mere end de 36,5 timer.
Malwina Ewa Sak noterede hver dag, når hun gik fra arbejde, hvor mange timer hun havde arbejdet.
Og her har hun talt sammen, at hun i alt har brugt 61,5 timer på at gøre de luksuriøse hotelværelser klar, forklarer hun.
Måtte arbejde som en gal
Malwina Ewa Sak tager sin mobiltelefon frem og viser billeder af nogle af de værelser, hun gjorde rent på Tivoli Hotel.
Billederne viser overdådige værelser, der glimter af perfektion. At alt skulle skinne blankt, blev Malwina Ewa Sak fortalt. Ved nogle af de besværlige steder steder måtte hun bruge vatpinde for at komme støv og fedtpletterne til livs, forklarer hun.
I tidsrummet fra 9.30 til 13.15 skulle Malwina Ewa Sak nå at rengøre 14 til 16 værelser og holde en halv times obligatorisk pause uden løn, forklarer hun.
Men uanset hvor hurtigt, hun arbejdede, kunne hun ikke nå alle værelserne på den afsatte tid.
- Det var ikke kun mig, der ikke kunne nå det. Ingen af de andre stuepiger, jeg arbejde sammen med, nåede at blive færdige før klokken 13.15, siger Malwina Ewa Sak.
Desuden følte hun sig udnyttet, fordi hun aldrig vidste, om hun skulle møde på arbejde den efterfølgende dag.
- Når jeg ikke kendte mine arbejdstider før dagen inden, var det meget svært at planlægge, hvornår jeg kunne hente mine drenge, fortæller hun.
Straffet fordi puden stod forkert
Selvom Malwina Ewa Sak følte sig stresset og hårdt psykisk presset på arbejdet i 'De 5 Stjerner' havde hun en tro på, at forholdene ville ændre sig til det bedre.
Men hun nåede ikke at være ansat i firmaet i meget mere end fjorten dage, før et voldsomt skænderi blev årsag til en øjeblikkelig opsigelse.
Det skete en dag, hvor Malwina Ewa Sak netop var blevet færdig med et af værelserne.
- Da min manager kom ind for at tjekke rummet, mente hun, at en af puderne i sengen stod en lille bitte smule skævt, forklarer hun.
For at vise sin utilfredshed rev manageren i et hurtigt ryk hele sengeopsætningen ned på gulvet.
Men den behandling ville Malwina Ewa Sak ikke finde sig i. Derfor protesterede hun, og det udviklede sig til et reelt skænderi med manageren.
Udgangen på uenigheden blev, at manageren fyrrede Malwina Ewa Sak på stedet. Hun fik besked på at gøre dagens arbejde færdig, men ellers ikke komme igen, fortæller hun.
Rengørringsfirma uenig i kritikken
Hos 'De 5 Stjerner' genkender man på ingen måde det billede, som Malwina Ewa Sak tegner overfor Avisen.dk.
Først og fremmest har John Christensen, der er administrerende direktør i, svært ved at forestille sig, at manageren skulle have talt nedladende til Malwina Ewa Sak eller om polakker generelt.
- Vi har masser af polske medarbejder ansat. De fleste af vores medarbejdere kommer fra østlande, og vi diskriminerer ingen, men ansætter alle, hvis de har arbejds- og opholdstilladelse, siger han.
Derudover forklarer han, at den manglende udbetaling skyldes en misforståelse.
- Vi har en forskudt lønperiode, der går fra midten af en måned til midten af den næste måned. Derfor har hun misforstået, hvor meget hun skulle have udbetalt, siger John Christensen.
Heller ikke Malwina Ewa Saks fortælling om, at hun ikke kendte sine arbejdstider, holder vand, lyder det fra John Christensen. Ifølge ham har alle medarbejdere adgang til en vagtplan, der går fire uger frem.
Mange steder er forholdene dårligere
Malwina Ewa Saks fagforening, 3F København, har hjulpet hende med at rejse en sag mod 'De 5 Stjerner'.
Det er kommet hende til gode, for i dag har hun fået udbetalt alt det, hun mente at have krav på.
Rengøringsvirksomheden har, modsat mange andre firmaer i rengøringsbranchen, indgået overenskomst med 3F København, som blandt andet dækker stuepiger.
'De 5 Stjerner' er langt fra blandt de slemmeste drenge i klassen, forklarer Jan Mathisen, der er afdelingssekretær i 3F København.
I flere af de firmaer, der ikke har overenskomst, står det meget værre til eksempelvis med timelønninger på 80 kroner i timen, fortæller han.
Stuepiger er nederst i hierakiet
Malwina Ewa Sak er langt fra et enkelttilfælde. Mange stuepiger er enormt presset på løn- og arbejdsforhold, fortæller Jan Mathisen.
- Det er et generelt problem, at der er mangel på respekt for stuepigernes arbejde på mange af de københavnske hoteller. Mange steder arbejder stuepigerne i et vanvittig højt tempo, og fordi stuepigerne er nederst i hierarkiet, er det ofte dem, der bliver sparet penge på, siger han.
Den dårlige behandling af stuepigerne sker blandt andet, fordi de fleste stuepiger er udlændinge, der kommer hertil uden at kende deres rettigheder og mulighed for faglig organisering, vurderer Jan Mathisen.