Studieleder ser andre muligheder end forelæsninger
Studerende kan få mere ud af gruppearbejde end forelæsninger, siger Henrik Brohus.


Man kan godt få kvalitet i uddannelser på landets universiteter, selv om der er få timers undervisning. Det mener Henrik Brohus, der er studieleder på Aalborg Universitet.

Tirsdag skriver Politiken, at på 62 uddannelser på landets universiteter får de studerende højest fem timers undervisning, forelæsninger og vejledning om ugen.

Men der er ikke lighed med kvalitet og kateder-undervisning, mener studielederen.

- Det handler ikke kun om antallet af timer, men lige så meget om, hvordan de timer bliver anvendt, siger han.

Han understreger, at der er en grænse for, hvor få timers undervisning studerende kan modtage og stadig få noget meningsfuldt ud af et studie.

17 de 62 uddannelser, hvor de studerende højest får fem timer sammen med deres underviser om ugen, er på Aalborg Universitet.

Men en uddannelses kvalitet hænger i meget høj grad sammen med, om man kan finde ud af bruge tiden effektivt, mener Henrik Brohus.

- Kateder-undervisning er én måde at undervise på. En anden måde er at bruge tiden på vejledning. På Aalborg Universitet kører man med en problembaseret læring.

- Der vil man bruge timerne på en meget effektiv måde, fordi man laver gruppearbejde eller lignende, siger han.

- På Aalborg Universitet har de studerende en mere traditionel form for undervisning i 50 procent af tiden, mens den anden halvdel er problemorienteret undervisning.

På Aalborg Universitet er de svært tilfredse med den måde at strukturere uddannelserne. Erfaringerne er, at det giver mere passionerede studerende ifølge Henrik Brohus.

- Timerne bruges på at lære de studerende at lære. Der bruger man timerne vældig effektivt. Modsat kan kateder-undervisning give overblikket, men måske ikke den læring, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.