Studie: Legos legetøj bliver mere våbenfyldt og krigerisk
Pistoler og voldsomme scenarier indgår i stigende grad i Legos produkter til børnene, viser en undersøgelse.
Med tiden er Legos sæt med klodser blevet mere og mere voldelige, fastslår undersøgelse fra New Zealand. Arkivfoto
Med tiden er Legos sæt med klodser blevet mere og mere voldelige, fastslår undersøgelse fra New Zealand. Arkivfoto Foto: Hans Hedegård/Free


Lego lagde for første gang et våben i sine æsker i 1978. Det var i forbindelse med et slot, hvor figurerne havde sværd, økser og lanser.

Siden er både tilbehør og situationer i Legos legescenarier blevet mere og mere voldelige, konkluderer en undersøgelse, som newzealandske forskere står bag.

Ifølge studiet er den danske legetøjsgigant hoppet med på et "våbenkapløb" i børneværelset mellem legetøjsproducenter i et forsøg på at fastholde børnenes interesse i en digital verden.

- Legos produkter er ikke længere så uskyldige, som de engang var, siger forskeren Christoph Bartneck, der har stået i spidsen for undersøgelsen.

- Volden i Lego-produkterne synes at være gået videre end blot at berige legen, siger han videre.

Det er særligt proportionen af våben og krigslignende scenarier i nye produkter, forskerne har bidt mærke i. I dag er der våben i 30 procent af Legos sæt. Rammerne for legen har ligeledes ændret karakter, hvilket man også kan se af Legos katalog.

- I dag indeholder cirka 40 procent af alle siderne en eller anden form for vold. Særligt scenarier der omfatter skyderi eller truende adfærd er taget til i løbet af årene, lyder det i undersøgelsen.

Forskerne har bladret kataloger fra Lego igennem fra 1973 frem til 2015 for at nå frem til konklusionen.

Samtidig slår undersøgelsen dog fast, at Lego blot afspejler en tendens blandt producenter af legetøj og børns præferencer.

- For at fange deres kunders opmærksomhed er legetøjsproducenter blevet fanget i et metaforisk våbenkapløb for at komme ud med nye, spændende produkter, skriver forskerne.

Legos talsmand i Australien og New Zealand siger, at virksomheden finder inspiration en række steder - heriblandt byggebranchen, fantasiverdenen og konflikter.

- Ligesom i andre lege er konflikt en naturlig del af et barns udvikling. Vi forsøger altid at bruge humor, når vi kan, for at nedtone graden af konflikt, siger han som kommentar til undersøgelsen.

/ritzau/AFP

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.