Af Videnskab.dk
Undervisere på landets naturvidenskabelige fakulteter bør droppe tavleundervisning og traditionelle forelæsninger.
Sådan lyder opfordringen fra Jesper Bruun, som forsker i naturvidenskabelig undervisning på Københavns Universitet, skriver Videnskab.dk.
Han påpeger, at en stor undersøgelse viser, at de studerende klarer sig langt bedre, hvis de undervises gennem aktiv læring, hvor de selv kommer på banen og løser opgaver, frem for blot at lytte til læreren.
Læs også hos Videnskab.dk: Her er opskriften på den perfekte lærer
»Undersøgelsen viser, at de studerende får markant højere karakterer, og der sker en kraftig reduktion i dumpeprocent, når de bliver undervist gennem aktiv læring frem for traditionelle forelæsninger.«
»Det er et vigtigt resultat, for det nytter ikke noget, at vi som samfund forsøger at tiltrække studerende til de naturvidenskabelige fag, hvis vi ikke kan fastholde dem,« siger Jesper Bruun, som er postdoc ved Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet.
Undersøgelsen, der sammenligner traditionelle forelæsninger med aktiv læring, er publiceret i det anerkendte tidsskrift PNAS og er det hidtil største studie på området.
De amerikanske forskere konkluderer, at karaktergennemsnittet »forbedres med omkring 6 procent ved aktiv læring, og at studerende i klasser med traditionel forelæsning har 1,5 gange større sandsynlighed for at dumpe end studerende i klasser med aktiv læring.«
Læs også hos Videnskab.dk: Se det, før du tror det: Fisk æder fugl i luften
»Undersøgelsen viser, at når man aktiverer eleverne i timerne, bliver de ikke alene bedre, men der er også flere af dem, som gennemfører deres kurser. Det betyder i sidste ende, at der er penge at spare på både beståelsesprocenter og frafald, hvis man omlægger undervisningen på universiteterne og går væk fra de traditionelle forelæsninger,« siger Jesper Bruun, som ikke har været en del af undersøgelsen.
Jesper Bruun påpeger, at forskere længe har været enige om, at forelæsninger og tavleundervisning er en dårlig undervisningsform, men at der har manglet overbevisende dokumentation for, at aktiv læring virker bedre.
»Den fagdidaktiske forskning har længe koncentreret sig om aktive læringsstrategier, hvor de studerende er i centrum snarere end læreren. Men tidligere har der været et modargument, som gik på, at der manglede tal, som viste, at aktiv læring virker. Her har vi en grundig og stor undersøgelse, som giver nogle klare tal på, at det rent faktisk virker,« siger Jesper Bruun.
Hos organisationen Danske Studerendes Fællesråd er formand Jakob Ruggard helt enig i, at de danske universiteter bør droppe de traditionelle forelæsninger.
»Tiden er løbet fra masseforelæsninger og envejskommunikation, hvor det kun er underviseren, som taler. Jeg tror ikke på, at du kan finde nogen, som reelt mener, at det pædagogisk set er godt med forelæsninger, hvor læreren står og taler til flere hundrede studerende.«
Andre artikler på Videnskab.dk:
Gym-elever: Sådan får vi den perfekte undervisning
Hvordan ser mennesket ud om en million år?
Flagermus dyrker oralsex under parring