Striber på vejen skal begrænse højresvingsulykker
Vejdirektoratet afsætter tre millioner kroner til oprettelsen af 100 såkaldte cykelbokse i landets kommuner.
Nye cykelbokse skal begrænse antallet af højresvingsulykker i trafikken.
Nye cykelbokse skal begrænse antallet af højresvingsulykker i trafikken. Foto: Cykelforbundet/ Mikkel Østergaard/free


Selvom antallet af højresvingsulykker den seneste tid har været nedadgående, sparker Vejdirektoratet nu gang i et tiltag, der yderligere skal begrænse de farlige ulykker.

Det drejer sig om en pulje på tre millioner kroner, der skal gå til oprettelsen af omkring 100 såkaldte cykelbokse rundt omkring i landet.

Cykelbokse er et malet, firkantet areal, der ligger som afslutningen på en cykelsti frem mod et lyskryds. Her kan cyklisterne placere sig umiddelbart foran de biler, der er på vej mod højre, og dermed være mere synlige.

Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet, fortæller, at det handler om at opretholde fokus på ulykkerne.

- Ulykkerne kommer typisk i stimer. Jo mere, man snakker om højresvingsulykker og holder problemstillingen i kog, jo mere fokuserer billister og cyklister også på det. Og jeg forventer også, at antallet af ulykker i år vil være relativt lavt, siger hun.

Det står alle landets kommuner frit for at søge om støtte fra Vejdirektoratets pulje. Hver bevilling lyder på 30.000 kroner, hvilket ifølge Marianne Foldberg Steffensen burde være nok til at dække stort set samtlige omkostninger i forbindelse med oprettelsen.

- Jeg håber, at rigtig mange kommuner vil melde sig til projektet, så vi kan få mere viden om, hvorvidt cykelboksene har den samme positive effekt på højresvingsulykker i Danmark som i andre lande, lyder det fra Marianne Foldberg Steffensen.

I Cyklistforbundet skaber millionpuljen stor glæde.

- Cykelboksene er et længe ventet initiativ. Jeg håber, at de kan hjælpe kommunerne med at bekæmpe de voldsomt fatale og meget utryghedsskabende højresvingsulykker. Hver ulykke er én for meget, siger forbundets direktør, Klaus Bondam.

I forbindelse med højresvingsulykker er lastbiler ofte involveret på grund af deres begrænsede udsyn. Derfor tager man også positivt imod meldingen fra Vejdirektoratet hos Vejgodstransportens brancheorganisation, ITD, der inkluderer lastbilchauffører.

- Vi arbejder målrettet med at nedbringe højresvingsulykker, og heldigvis har den intensive forebyggelse vist resultater over de seneste år, lyder det fra Jørn Henrik Carstens, der er seniorkonsulent i ITD.

Indtil videre har en enkelt person mistet livet i en højresvingsulykke i år. Sidste år blev også en enkelt dræbt, mens antallet i 2013 lød på syv dræbte.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.