Stresset eller nervøs? Her er øvelsen, der fjerner det
Føler du dig lettere nervøs, træt eller stresset? En simpel og behagelig yogaøvelse kan hjælpe dig til at genfinde roen på kort tid.
Indre ro og harmoni er en skøn følelse at opnå.
Indre ro og harmoni er en skøn følelse at opnå. Foto: SCANPIX arkiv


Af redaktionen, Psykologi, Aller Media

Uanset hvad der ligger til grund for den stress, du har i kroppen, så vil det hjælpe dig at få genskabt balancen mellem din krop og dit sind.

Tag strømper og sko af, og tag en timeout på ét ben. Ved hjælp af yogastillingen ”palmen” kan du få skabt den indre ro, du har brug for. Yogalærer og forfatter til ”Fri af stress med yoga” Louise Bruun guider dig.

Balancegangen mellem krop og sind, som er essentiel i yoga, bliver for alvor tydelig og helt håndgribelig, når du udfører en stående balanceøvelse som ”palmen” i yoga. I øvelsen skal du stå på ét ben, og selvom øvelsen ikke er teknisk svær, udfordrer den nervesystemet og dermed også din hjerne på en særlig måde: Du er ganske enkelt nødt til være 100 procent koncentreret, og der er ingen smutveje: Mister du fokus halvvejs, ryger balancen også. Det forklarer Louise Bruun.

Fem typiske fejl vi laver i yogatræningen

Du får stresstankerne ledt væk

Fordelen ved balanceøvelser er, at man ikke kan tænke på andet imens, og derfor medfører øvelserne en dyb følelse af mental afspænding. Et andet plus ved stående balanceøvelser er, at man er nødt til at have jordforbindelse for, at det kan lade sig gøre – og jordforbindelse kræver, at du er 100 procent til stede og kan mærke dit ståsted, både bogstavelig talt og i overført betydning, ifølge yogalæreren og forklarer videre:

At være i balance handler om hele tiden at flytte sit tyngdepunkt ganske lidt, så selv om du udefra set står helt stille, er både dit sind og din krop årvågen og fokuseret. Og når du er fokuseret, får du ro for tankemylder og stress.

Det får du ud af det mentalt og fysisk:

Udover at gøre dig rolig og øge koncentrationsevnen, er balanceøvelserne gode til at styrke muskulaturen og til at opbygge evnen til at koordinere og balancere – ikke bare på ét ben, men i det hele taget, når du bevæger dig. Det er også med til at styrke senerne, så du nedsætter risikoen for at få skader, hvis du dyrker andre former for sport. Ifølge Louise Bruun får man en følelse af at være mentalt stærk, når kroppen er i balance.

Er det en person, det stjæler al dit overskud? Sådan slipper du af med en energityv

Yogalærerens guide til at lave ”palmen” (Vrikasana):

Øvelsen er let at gå til. Den kan være udfordrende i starten, men du bliver hurtigt meget bedre til at styre benene og kroppen. Hvis du holder blikket fokuseret på et punkt, bliver det nemmere at holde balancen gennem hele øvelsen. Øvelsen styrker ligevægtssansen og øger selvbeherskelse og stabilitet.

  • Stil dig med benene i hoftebreddes afstand. Lav en dyb indånding, og på en udånding lægger du vægten på højre ben.
  • På en indånding løfter du roligt din venstre fod op og sætter den enten på læggen eller længere oppe (ikke nede på knæet!).
  • På en udånding presses fod og lår mod hinanden.
  • Når du føler, du har balancen, løfter du armene i vejret, og strækker ud, helt ud gennem fingerspidserne. Som en variation kan dit træ svaje lidt, og du vil mærke en fin sidebøjning.

Stress kan mærkes: Her er fire tegn på, at du bør lytte mere til din krop

  • Lav en dyb indånding, og på en udånding lægger du venstre hånd på dit løftede venstre ben. Hold højre hånd i vejret.
  • Lav en dyb indånding, og på en udånding læner du dig over mod venstre side, så du strækker i din højre side og samtidig bliver udfordret lidt på balancen.
  • Gentag øvelsen på venstre ben. Hvis du vil udfordres yderligere, kan du prøve at lave øvelsen med lukkede øjne.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.