Stresser du? Sådan kommer du det til livs
Med opmærksomhed i hverdagen kan du stoppe stress, inden det udvikler sig.
Stress har det med at vokse sig stor, hvis ikke man er opmærksom fra begyndelsen af.
Stress har det med at vokse sig stor, hvis ikke man er opmærksom fra begyndelsen af. Foto: SCANPIX arkiv


Af SØNDAGs Sundhedspanel, Aller media

Stress har det med at vokse lige så stille, uden at du bemærker det. Ofte er det først, når signalerne begynder at blive markante, du begynder at lægge mærke til, at noget er galt. Men med lidt opmærksomhed i dagligdagen kan du tæmme stressen lige der, hvor den opstår, skriver SØNDAG.

Tre øvelser der mindsker stress. Find dem på søndag.dk

Stressekspertens 5 råd

Stressekspert og coach Tine Tangdal kommer her med gode råd til dig, der gerne vil undgå stress.

1. Læg mærke til, hvad der sker i din krop, når du presser dig selv eller bliver forskrækket. Det kan f.eks. være hjertebanken, trykken for brystet, svedige hænder, spænding i skuldrene eller lignende. Det, du mærker her, er ofte det allertidligste signal på stress. Når du kender dine tidlige stresssignaler, har du mulighed for at opdage og handle på stressen, inden den når at påvirke din dagligdag i negativ retning.

2. Vær realistisk med, hvor meget du kan nå. De fleste undervurderer, hvor meget tid og energi en opgave rent faktisk tager.

Få fem tips der styrker dit hjerte på søndag.dk

3. Væn dig til at tage dybe indåndinger, hvor du trækker vejret helt ned i bunden af lungerne. Når du så føler dig presset, kan du grounde dig selv ved at tage fire-fem indåndinger. Så er det lettere for dig at bevare styringen.

4. Sørg for at finde tid til at gøre ting, som du gør af ren og skær lyst. Du får et ordentligt indskud på tilfredshedskontoen, når du giver dig selv lov til at holde fri fra pligter indimellem.

5. Vælg at fokusere på de positive vinkler på ting frem for de negative. Det giver mere glæde og gåpåmod at kunne se muligheder og løsninger i stedet for problemer.

Stress: Kend din stresstype og pas bedst på dig selv. Læs mere på Femina.dk

 

 

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.