Stort underskud i Brøndby: Målsætning om top-4
Brøndbys årsregnskab for 2014 viser underskud på 153,8 millioner kroner, hvilket var som forventet.
2015-resultatet forventes at være på minus 15-25 millioner kroner før skat.
2015-resultatet forventes at være på minus 15-25 millioner kroner før skat. Foto: MIKKEL KHAN TARIQ/POLFOTO


Fodboldklubben Brøndby kunne onsdag fremvise et ventet stort underskud for 2014 på 153,8 millioner kroner før skat.

Resultatet forventes forbedret markant i 2015, oplyser Brøndbyernes IF Fodbold A/S - selskabet bag klubben - i en fondsbørsmeddelelse.

2015-resultatet forventes at være på minus 15-25 millioner kroner før skat. Brøndby forventer på transferfronten netto at hente i niveauet 15 millioner kroner i sommeren 2015.

Klubben har desuden en forventning om at slutte igangværende sæson i top-4 i Alka Superligaen og at være blandt de fire bedste i andet halvår af 2015. I øjeblikket er Brøndby på femtepladsen.

- Resultatet er på linje med de seneste udmeldinger, men stadig utilfredsstillende. Vi har foretaget omfattende investeringer i virksomheden i både 2013 og 2014 som led i vores strategi om at fremtidssikre Brøndby IF, siger direktør Jesper Jørgensen og fortsætter:

- Isoleret set er årets resultat naturligvis utilfredsstillende, men vi konstaterer, at vi holder os midt på sporet i forhold til målsætningerne i Vision 2017, som vi igangsatte sidst i august 2014, og når vi ser bort fra den store nedskrivning, så er resultatet cirka syv millioner kroner bedre end i 2013.

- Vi glæder os over et rigtig godt år, hvor omsætningen på alle kerneområder er vokset. Samlet set har vi en fremgang i omsætningen på 25 procent, når man ser bort fra den nedlukkede aktivitet i det tidligere datterselskab Brøndby Food&Mind A/S.

- Fremgangen er et udtryk for den store opbakning, vi har oplevet fra fans, sponsorer og samarbejdspartnere, og det har vi begrundet håb om vil fortsætte og udbygges i indeværende regnskabsår.

Tilgangen af profiler som Daniel Agger og Johan Elmander har hjulpet, siger Jesper Jørgensen.

- Særligt på merchandise-området er omsætningen steget betragteligt - med 59 procent i forhold til 2013 - hvilket er et resultat af øget kommercielt fokus i organisationen samt naturligvis tilgange af profiler som Daniel Agger og Johan Elmander.

- I 2015 forventer vi yderligere fremgang i omsætningen. Vi forventer, at omsætningen fra sponsorer og samarbejdspartnere vil vokse med minimum 20 procent, blandt andet på baggrund af, at vi i det forgangne halve år har styrket vores kommercielle setup.

- Vi er fortrøstningsfulde og forventer fortsat støt og roligt at nærme os et positivt resultat, når der ses bort fra transfers, i 2017, som er det overordnede økonomiske mål for selskabet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.