Storkunde vælger Novozymes-produkter fra
Den skuffende omsætning i Nozozymes' vaskemiddeldivision skyldes blandt andet én enkelt kundes fravalg.
Novozymes solgte ikke nær så mange enzymer beregnet på vaskemiddelproduktion som ventet i andet kvartal.
Novozymes solgte ikke nær så mange enzymer beregnet på vaskemiddelproduktion som ventet i andet kvartal. Foto: Freya Ingrid Morales/FREYA MORALES


Novozymes kunne ikke leve op til omsætningsforventningerne, da selskabet torsdag fremlagde sit regnskab for andet kvartal.

Specielt det største forretningsområde, vaskemiddelenzymer, viste skuffende salgstal, og det er der en række årsager til, hvis man spørger selskabets finansdirektør, Benny Loft.

- En af vores store kunder har valgt at tage nogle af vores løsninger ud af deres vaskemidler.

- Vi kan spekulere i, at det enten er simple besparelser, eller at de ikke har tiltro til, at vores enzymer har den helt store påvirkning i deres salgsarbejde, siger han til Ritzau Finans.

Dertil kommer ifølge finansdirektøren de generelle markedsforhold i Latinamerika, hvor man har svingende indtjening flere steder.

- Vi ser dog samtidig også nogle områder, hvor der er super flot vækst. Så der er lidt forskellige signaler, siger Benny Loft.

Novozymes' enzymer medvirker til at forbedre vaskemidlernes effektivitet. Derfor bliver de bedre, men også dyrere, og derfor afhænger omsætningen af, om forbrugerne er villige til at betale ekstra for at få renere tøj.

Og her ser finansdirektøren muligheder på længere sigt blandt andet på det latinamerikanske marked.

Salget i vaskemiddeldivisionen steg fra 1044 millioner kroner i andet kvartal sidste år til 1138 millioner kroner i samme periode i år.

Stigningen er dog langt fra så stor som ventet. Et estimat udarbejdet af Ritzau Estimates lød på, at kvartalsomsætningen ville ende på 1175 millioner kroner.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.