Stor dagligvarekæde bliver demensvenlig: Kirke, apotek og biograf følger trop
Virksomheder og arbejdspladser efterspørger i stigende grad viden om demens. Hos Rema 1000 er 10.000 medarbejdere ved at lære at tackle demente kunder.
I sommer besluttede REMA 1000 at gøre alle discountkædens 282 butikker demensvenlige.
I sommer besluttede REMA 1000 at gøre alle discountkædens 282 butikker demensvenlige. Foto: Scanpix


Indkøb kan være en stor mundfuld, hvis man er ramt af demens.

Det kan være svært at huske, hvad der egentlig manglede i køleskabet. Andre gange er det svært at kende forskel på kurv og taske.

I de situationer er det en stor hjælp, at butikkens ansatte tænker på de demente kunders rådvildhed. Den opmærksomhed får flere og flere butiksekspedienter i takt med, at antallet af demensvenlige butikker stiger.

I Alzheimerforeningen har man indgået såkaldte 'Demensven-partnerskaber' med 22 virksomheder og arbejdspladser, der blandt andet tæller en biograf, tandlæge, apotek og kirke. Projektet har vokseværk, for der kommer løbende flere til, fortæller Maja Louise Sørensen, der er projektleder i Alzheimerforeningen.

Et partnerskab indebærer, at de ansatte får et minikursus i demens.

- Det første skridt er, at medarbejderne bliver demensvenner og får basal viden om demens, siger Maja Louise Sørensen til Avisen.dk.

Hun oplever, at der konstant bliver større interesse for at indgå i et samarbejde. I sommer besluttede Rema 1000 at gøre alle discountkædens 282 butikker demensvenlige.

282 butikker bliver demensvenlige

Netop nu er 10.000 medarbejdere i kædens butikker ved at få undervisning i, hvordan de bedst møder demente kunder.

Det er Svend Halse Petersen, der hos Rema er ansvarlig for projektet i kædens butikker. Han vurderer, at de ansatte bruger omkring en time på oplæringen.

- Det skulle gerne betyde, at kunderne kan føle sig trygge og vide, at de er i gode hænder i vores butikker. Demente er en gruppe, der har været overset i mange år. Derfor synes vi, at det er en god idé at sætte fokus på det, siger han.

I udgangspunktet er det gratis at blive Demensven. Rema 1000 har dog haft nogle udgifter til at producere undervisningsmateriale og videofilm om demens, fortæller Svend Halse Petersen. Derudover støtter kæden Alzheimerforeningen gennem et årligt sponsorat.

"Lokale kan gøre en forskel"

Regeringen præsenterede i september en ny national handlingsplan for demensområdet, hvor et af målene frem mod 2025 er, at alle landets kommuner skal være demensvenlige.

Et fokusområde er blandt andet, at der kommer lokale partnerskaber for at understøtte et demensvenligt samfund, fremgår det af handlingsplanen.

Maja Louise Sørensen fra Alzheimerforeningen er glad for, at lokale indsatser kommer i fokus. Hendes erfaring er, at partnerskaberne ofte er sat i gang af frivillige i lokalsamfundene.

- Forhåbentlig kan de her partnerskaber vokse lokalt i alle mulige sammenhænge med både erhvervsdrivende, kommunerne og plejecentre. På den måde kan civilsamfund og almindelige borgere nemlig være med til at gøre en stor forskel for mennesker med demens og deres pårørende, siger hun.

Kørte dement hjem

En af dem, der oplyser lokale om demens, er Karin Boye. Hun er frivillighedskoordinator ved Ældre- og handicapforvaltningen i Aalborg og en af Alzheimerforeningens såkaldte demensveninstruktører.

Det betyder, at hun holder minikurser om demens for virksomheder, offentlige arbejdspladser og på skoler. Formålet er, at borgere bedre kan give en hjælpende hånd, når der er brug for det, forklarer hun.

- Man bliver skærpet til at se noget andet. Der var en, der efterfølgende fortalte, at nu var han blevet ægte demensven. Han havde samlet en dement op og kørt personen hjem, siger hun.

Som instruktør har hun blandt andet holdt oplæg for den operative styrke ved Aalborg Politi, hvor 47 politibetjente er blevet demensvenner.

Mange plaget af sygdommen   

En halv million danskere lever med demens inde på livet, fordi de enten selv lider af en demenssygdom eller er pårørende, oplyser Alzheimerforeningen.

Projektleder Maja Louise Sørensen er for ganske nyligt blevet kontaktet af et jysk supermarked, der ligger tæt på et plejecenter.

- De oplever, at nogle af de ældre enten ikke har penge med eller glemmer at betale for deres varer, siger hun.

For at imødekomme den problematik vil supermarkedet nu gerne have klædt deres medarbejdere på til at håndtere de svære situationer.

Her er de demensvenner
  1. REMA 1000, hele landet
  2. Musikkens Hus, Aalborg
  3. Det Operative Center ved Nordjyllandspoliti, Aalborg
  4. SPAR, Aalborg
  5. Tandlægecenteret 9000, Aalborg
  6. Vesterkær Kirke, Aalborg
  7. Aalborg Rugby Club Lynet
  8. Vasegårdens klinikker fod- og fysioterapi, Fredericia
  9. Diakonissestiftelsens plejehjem og hjemmepleje, Frederiksberg
  10. Rasmine tøjbutik, Hadsund
  11. Thiele, Hadsund
  12. Sparnord bank, Hadsund
  13. Allessko butik, Hadsund
  14. Dagli’Brugsen, Hou
  15. Den Britiske Ambassade, København
  16. SPAR, Snøde Langeland
  17. Føtex, Nørre Sundby
  18. Rådhusapoteket, Slagelse
  19. Panorama Biograf, Slagelse
  20. Plejecenter Skovhøj
  21. Plejecenter Solgården
  22. Hotel Svendborg

Kilde: Alzheimerforeningen 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.