Stop kvalmen: Sådan slipper du for køresyge og søsyge på ferien
Med disse 11 gode råd kan du lettere klare rejsen uden at blive dårlig.
Der er ikke noget slemmere for en lille passager end at blive køresyg på rejsen.
Der er ikke noget slemmere for en lille passager end at blive køresyg på rejsen. Foto: SCANPIX arkiv


Mange ferier med bil, bus eller båd er blevet spoleret af den koldsved og kvalme, der følger med en slem omgang køresyge eller søsyge. Begge opstår, fordi hjernen har svært ved at adskille kroppens bevægelser fra det, synet opfatter.

Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at slippe for at få det dårligt, når du skal sejle eller køre langt. Følg disse 11 råd til at rejse uden transportsyge:

1: Ingen iPad! Vær opmærksom på omgivelserne udenfor, og lad bevægelserne i horisonten beskæftige dit blik. Øvelsen hjælper din hjerne til at finde den balance, der ellers mangler.

Er køresyge eller søsyge noget, som du eller et barn, du rejser med, ofte oplever, er det derfor ikke en god idé at læse i en bog eller sidde med en iPad, når I kører eller sejler.

Læs guiden til sundhed på ferien og find bl.a. ud af, hvordan du får din medicin med på rejsen

2: Spis før du rejser. Med en mave, der rumler, er risikoen for, at du bliver dårlig større. Spis derfor et let måltid inden afgang.

3: Shotgun! Nu har du en grund til at kræve det forreste sæde, for når du kører i bil eller bus har du bedste af at sidde forrest, hvor køretøjets bevægelser er mindre voldsomme, og hvor du kan se vejen og horisonten forude.

4: Placer dig midtskibs. Hvis sejlads indgår i din ferie, kan det være en fordel at søge ind midt på båden, skibet eller færgen.

Se også:

5: Bevæg dig mindst muligt. Når du sidder stille, eller, bedre endnu, ligger ned, er der mindre risiko for, at du bliver køresyg eller søsyg.

6: Få masser af frisk luft. Rul vinduet ned eller gå op på dækket, for din lugtesans er ekstra følsom, når du bliver køresyg eller søsyg, så det er meget vigtigt, at der bliver luftet ud omkring dig.

7: Rygning forbudt. Bliver du let køresyg, vil rygning lige inden afgang med garanti udløse en slem kvalme, når rejsen begynder. Undgå det fuldstændigt, så længe rejsen varer, og køb eventuelt nikotintyggegummi- eller plaster, så du ikke fristes.

8: Brug køresyge-plaster. Få en recept fra din læge på et køresygesygeplaster. Det virke også mod søsyge. Det virker i op til tre dage, så begræns brugen til længere rejser.

9: Spis en pille med antihistamin. Den sløvende variant af allergimedicinen virker også mod køresyge. Spørg dig frem på apoteket.

10: Brug akupressur. På apoteket kan du købe akupressur-armbånd, som trykker på punkter på dit håndled, der påvirker balanceevnen og dermed også transportsygen.

11: Spis ingefær. Ifølge en artikel i Ude og Hjemme fra juli 2015 har kliniske afprøvninger foretaget på Skoleskibet Danmark og blandt norske turister på hvalsafari vist, at ingefær som kosttilskud mindsker symptomerne på søsyge og køresyge.

Se den fulde artikel på WHERE2GO

Redaktionen, Where2go.dk, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.