Stop dit stigende kolesteroltal
Hvis du gerne vil undgå hjerte-karsygdomme, skal du holde øje med dit kolesteroltal. Men har du nu også styr på, hvad kolesterol betyder?
Der er god grund til at have styr på dit kolesteroltal. Hvis det bliver for højt, kan konsekvensen være åreforkalkning og hjerte-karsygdom.
Der er god grund til at have styr på dit kolesteroltal. Hvis det bliver for højt, kan konsekvensen være åreforkalkning og hjerte-karsygdom. Foto: Brian Ilsø/free


Åreforkalkning og hjertesygdomme står på ønskelisten hos de færreste. Alligevel har du sikkert nogle ting stående i køleskabet derhjemme, som kan give et forhøjet indhold af kolesterol i dit blod - og det kan føre til større problemer.

- Man kan ikke selv mærke, om man har et for højt kolesteroltal. Det skal tjekkes med en blodprøve af en læge, siger Anne Skjødt, der er sygeplejerske og udviklingskonsulent i Hjerteforeningen, til Ritzau Fokus.

Heldigvis er der noget, man selv kan gøre for at undgå, at kolesteroltallet bliver for højt. Det er vores livsstil og den måde, vi sammensætter vores kost på, der får kolesteroltallet til at stige - vel at mærke, hvis vi lever og spiser på en bestemt måde.

Forhøjet kolesteroltal kan dog også være arveligt.

Anne Skjødt forklarer, at det mættede fedt, som kommer fra dyr, er en stor synder i kolesterol-regnskabet.

- I stedet for smør kan man bruge plantebaseret margarine og olier, og det hjælper også at vælge en mælk med en lavere fedtprocent, forklarer hun.

Flere fibre har ligeledes en positiv virkning på kolesteroltallet, så det kan godt betale sig at smide det hvide toastbrød ud én gang for alle og bytte det ud med en fuldkornsvariant. For at skære endnu mere ned på det mættede fedt kan man spise mere fisk i stedet for rødt kød. Fisk indeholder nemlig mere af det sunde, umættede fedt, og alt fra dåsemakrel til grillet laks tæller med.

- Derudover har ting som sukker, alkohol og rygning også noget at skulle have sagt i forhold til kolesteroltallet, så her kan man med fordel skære ned, siger Anne Skjødt.

Et sted, hvor mange sikkert kan gøre lidt mere, er i motions-regnskabet. Fysisk aktivitet kan nemlig også sænke dit kolesteroltal.

Der findes en jungle af kosttilskud, der hævder at kunne hjælpe dig i jagten på et lavere kolesteroltal. Mens Hjerteforeningen ikke anbefaler kosttilskud, kan læge og foredragsholder Jerk W. Langer godt se mulige situationer, hvor kosttilskud kan være en god idé.

- Sunde kostvaner er altafgørende, og middelhavskost fyldt med blandt andet grøntsager, bær, nødder og fisk er det bedste. Men hvis man ikke følger de sunde råd, eller hvis de ikke får kolesteroltallet til at falde på plads, kan kosttilskud være næste skridt, siger han til Ritzau Fokus.

Naturlægemidlet guargummi, loppefrø-skaller, kosttilskuddet chitosan og hvidløg kan have positiv indvirkning på kolesteroltallet. I nogle tilfælde er det nødvendigt at tage medicin for at sænke et for højt kolesteroltal, men også her kan kosttilskud være et alternativ, hvis man er bange for at tage receptmedicin, forklarer Jerk W. Langer.

Fakta: Hold kolesteroltallet på plads

- Spis efter Fødevarestyrelsens ni kostråd

- Dyrk motion

- Tjek dit køleskab og skift kolesterol-synderne ud

- Drop rygningen og skær ned på alkohol og sukker


Det skal din middelhavskost indeholde:

- Grøntsager

- Bælgfrugter

- Bær og frugter

- Fuldkornsprodukter

- Nødder

- Olivenolie og rapsolie

- Fisk

- Krydderier og krydderurter

- Moderat med fedtfattigt kød og mejeriprodukter

Kilder: Anne Skjødt og Jerk W. Langer

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.