Statoil-ejer har købt danske Shell-stationer
Efter at have haft sine danske tankstationer til salg i et års tid har Shell nu fundet en køber i Canada.
Shell har solgt sine danske tankstationer til en canadisk ejer, der i 2012 overtog Statoils danske tankstationer.
Shell har solgt sine danske tankstationer til en canadisk ejer, der i 2012 overtog Statoils danske tankstationer. Foto: Paul Sakuma/AP


Shell har solgt sine danske tankstationer til canadiske Alimentation Couche-Tard, men arbejder fortsat på at finde en køber til raffinaderiet i Fredericia.

Det oplyser Shell i en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at salget ud over de 315 tankstationer også handler om aktiviteter vedrørende salg af brændstoffer til industri, erhvervskunder og fly.

Forretningsaktiviteterne vil overgå til Statoil Fuel and Retail A/S, som er et 100 procent ejet datterselskab af Alimentation Couche-Tard, der i 2012 overtog Statoils tankstationer i Danmark.

Salget omfatter en aftale om både at videreføre Shell-brandet og euro-Shell-kortet på det danske marked, så bilisterne kan fortsat orientere sig efter det gule muslingelogo.

Det var i marts sidste år, at Shell Danmark kom med meddelelsen om, at både raffinaderiet i Fredericia, aktiviteterne i København og kæden af tankstationer i hele landet blev sat til salg.

- Efter et år med usikkerhed om fremtiden er vi glade for at kunne fortælle både medarbejdere og omverden om salgsaftalen, siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i A/S Dansk Shell.

- Couche-Tard er en ambitiøs og dygtig virksomhed, der er velkendt i Shell i og med, at de i forvejen driver over 1000 Shell-brandede servicestationer i Nordamerika, tilføjer hun.

I meddelelsen oplyses det, at der stadig ledes efter en køber til raffinaderiet i Fredericia, og at Shell nu kan fokusere på planen om at sælge alle sine aktiviteter i Danmark.

Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen er ikke berørt af aftalen.

Ønsket om frasalg er en del af Shells overordnede strategi om at fokusere på markeder med større vækstrater end Danmark.

- Shells globale forretningsmodel passer langt bedre til store markeder med høje vækstrater i for eksempel Asien end til et marked som det danske, siger Regitze Reeh.

Salget er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse, men forventes gennemført i 2015.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.