Stærke elever trækker ikke de svage med op
Klassekammerateffekten bliver betvivlet i analyse, der kritiserer politikere for at lade den fylde for meget.


De dygtige elever trækker de fagligt svage elever i klassen op. Troen på den virkning, den såkaldte "klassekammerateffekt", har i flere årtier været stærk blandt både politikere, forskere og skoleledere.

Men nu viser en ny omfattende analyse, at en folkeskoleelev, der fagligt ligger under klassens gennemsnit, stik imod forventning ikke når et bedre fagligt niveau af at gå i en klasse, hvor alle andre elever i gennemsnit er en karakter bedre.

Analysen er den første af sin art i Danmark og foretaget af den liberale tænketank Cepos.

- Man har hidtil antaget, at det ville styrke de svage elever at gå i klasse med mange elever med en stærk socioøkonomisk baggrund. Men undersøgelsen viser, at det ikke er tilfældet, siger Henrik Christoffersen, der er forskningschef i Cepos og ekstern lektor på Økonomisk Institut ved Københavns Universitet.

Analysen er udarbejdet i samarbejde med Center for Regional- og Turismeforskning under Syddansk Universitet og bygger på data fra Danmarks Statistik.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.