Der bliver ingen ekstra kroner på lønkontoen for en del af de Tivoli-ansatte, der må trække i arbejdstøjet juleaften.
Det er resultatet efter forhandlinger torsdag mellem Tivoli og HK Service Hovedstaden.
- Det er gået meget dårligt. Vi er som alle de andre gange blevet holdt for nar, siger Peter Moesgaard, der er faglig konsulent i HK Service Hovedstaden og har været med til forhandlingerne.
Sagen opstod sidste år, da Tivoli for første gang nogensinde slog dørene op juleaften. Det fik dog ikke forlystelsesparken til at give de ansatte, der måtte skippe and og flæskesteg med familien, et genetillæg.
Igen i år åbner Tivoli dørene 24. december, og hos HK Service Hovedstaden forstår man slet ikke, hvorfor forlystelsesparken ikke kan finde lidt ekstra penge til de ansatte, der skal på arbejde den dag. Fagforeningen vurderer, at det vil koste Tivoli i alt 32.000 kroner at give de ansatte tillægget baseret på, hvor mange medlemmer, der var på arbejde sidste år.
- Det er jo pebernødder for en have, som har 60 millioner kroner i forventet overskud, siger Peter Moesgaard og henviser til den seneste fondsbørsmeddelelse fra Tivoli, hvor forlystelsesparken bebuder et forventet overskud før skat på mellem 50-60 millioner kroner.
Kendte ikke til nye åbningstider
Problemet for de ansatte er opstået, fordi den gældende overenskomst er forhandlet på plads, før man vidste, at Tivoli ville holde åbent i julen.
Ifølge Peter Moesgaard er Tivoli ikke villig til at finde ekstra penge til at finansiere juletillægget med. I stedet må HK Service Hovedstaden selv finde pengene et andet sted i overenskomsten.
Hos Tivoli bekræfter kommunikationskonsulent Ellen Dahl, at man i dag torsdag har været til møde med HK.
- Vi henholder os til afgørelsen i voldgiftssagen, hvor Tivoli fik medhold i, at der ikke er grundlag for udbetaling af tillæg 24. december. I afgørelsen blev det også slået fast, at HK har handlet forkert ved at rejse spørgsmålet i en faglig voldgift, skriver hun i en mail til Avisen.dk.
Men ifølge Peter Moesgaard er det ikke kun juraen, det handler om.
- Vi synes, at det er moralsk forkert. Vi vidste godt, at der var en stor chance for at tabe sagen juridisk, fordi man ikke kan forhandle, mens overenskomsten løber, men vi var nødt til at prøve det. Men det, vi appellerer til, er Tivolis moral. Det er ikke i orden, at familier skal savne deres mødre og fædre juleaften, uden at det skal koste ekstra, siger han.
Sidste år var 17 medlemmer af HK Service Hovedstaden på job i Tivoli juleaften, men også kontrollørerne, der er organiseret i 3F, får intet tillæg for arbejdet juleaften.
Da sagen rullede sidste jul delte HK Service Hovedstaden som en protest julehjerter og klejner ud foran Tivoli under overskriften "Klejner til jul". Formålet var at oplyse havens gæster om de løn og arbejdsvilkår, som de ansatte arbejder ud.
Fra den 13. november, når Tivoli slår dørene op til julesæsonen vil man igen kunne finde HK'ere foran indgangene. Denne gang med sloganet "Vi tror stadig på julemanden."
- Vi tror stadig på julemanden og giver ikke op så let. Og det har vi fortalt Tivolis topchefer. Selvfølgelig fortjener alle ansatte ekstra klejner til jul, siger Peter Moesgaard, og understreger at formålet ikke er at få folk til at droppe Tivoli-turen.
- Vi gerne have at folk fortsætter med at gå i Tivoli. Om ikke andet, så de på et tidspunkt får råd til at betale de ansatte det ekstra tillæg, siger han.