Spiste du sent i går? Derfor er du skrupsulten i dag
Vågner du op og er helt enorm sulten, kan det skyldes, at du spiste sent middag aftenen inden.
Pizza smager godt, men spiser du det før sengetid, risikerer du at vågne sulten op dagen efter.
Pizza smager godt, men spiser du det før sengetid, risikerer du at vågne sulten op dagen efter. FOTO: Scanpix


Mums! Du fik en stor pizza til aftensmad i går og en lækker dessert bagefter ... Og det blev sent, før du var færdig og kom i seng. Sådan går det ofte på dage med mange pligter og opgaver på jobbet. Du bliver sent klar til at spise aftensmad og vælger en let løsning, som smager himmels, men er fyldt med kulhydrater.

Og den kombination – sen mad og kulhydrater – gør dig ekstra sulten dagen efter, skriver kk.no.

Føler du derfor, at du er for sulten, kan du kigge nærmere på, hvornår du spiser din aftensmad eller snacks før sengetid.

- Der findes ikke et præcis tidspunkt, hvor du skal spise din aftensmad. Men pas på at det ikke bliver for tæt på sengetid. Det skal være senest to timer før sengetid som tommelfingerregel og her skal det helst være et let måltid, råder ernæringsekspert Ragnhild Lekven Fimreite.

Hun fortæller, at din krop ikke rigtig har brug for mad og energi efter klokken seks, for når du går i seng, vil din krop gå i dvale og både kropstemperatur og forbrænding går ned.

Dit blodsukker kræver mad

Kommer du alligevel til at spise en stor portion mad sent på aftenen, vil der ske fysiologiske ændringer i din krop og det skaber den store appetit dagen efter.

Følelsen af sult stammer fra et sted i hjernen, som modtager signaler fra blandt andet dit blodsukkerniveau og mange andre ting, der påvirkes, når du spiser mad.

Spiser du oveni købet mad med mange kulhydrater eller sukker, vil det i løbet af natten får dit blodsukker til at falde og dermed frigøres et sult-hormon, som mere eller mindre kræver mad, så snart du slår øjnene op dagen efter.

Ernæringseksperten Ragnhild Lekven Fimreite fortæller, at det langt hen ad vejen er det samme, der sker i løbet af dagen, hvis du har proppet dig med tomme kalorier – du vil hurtig få brug for mere mad.

Og har du svært ved at lade slikskålen stå om aftenen og ikke proppe dig ved det sene middagsmåltid, er hendes råd, at du forsøger at spise godt og varieret dagen igennem. Er du mæt hele dagen, har du mindre brug for at fylde kroppen, før du går i seng … og så kan du bedre holde en sund diæt dagen efter.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.