Spiser du nok grønt? Nej vel ... Men her er hjælpen
Her er diætistens råd til at få indarbejdet en masse gode grøntsager i din kost.
Det er vigtigt at få masser af grønt og frugt, men det kan knibe ...
Det er vigtigt at få masser af grønt og frugt, men det kan knibe ... SCANPIX arkiv


Vi skal gerne spise 600 gram frugt og grønt om dagen, men det er måske ikke helt let at nå op på den mængde.

Ifølge Lisa Bolting, der er chefdiætist ved Slankedoktor.dk, er det meget vigtigt at få masser af grøntsager hver eneste dag.

Derfor skal du spise pangfarvet frugt og grønt. Læs mere på søndag.dk

- Der er mange vigtige vitaminer og fibre i grøntsager, og de kan være med til at forebygge livsstilssygdomme. Skal du opnå et vægttab, anbefaler vi, at du spiser 300 gram frugt og 500 gram grøntsager om dagen, forklarer Lisa Bolting.

Hun giver her fem råd til, hvordan du på en let måde får indarbejdet en masse grøntsager i din daglige kost.

Råd 1:

Sørg for at skrælle gulerødder, som du kan have liggende i dit køleskab i lidt vand eller en pose. Gør det eksempelvis til en vane at skrælle to kilo gulerødder hver mandag, så de er lette at gå til resten af ugen. Så er der nemlig større chance for, at du tager en gulerod som snack.

Råd 2:

Hav altid et lager af frosne grøntsager i din fryser. Det er også let at gå til. Ærter kan eksempelvis tilberedes hurtigt med lidt kogende vand. På den måde er der større chance for, at du får spist grønt til aftenmenuen.

Spis fibre i stedet for protein. Læs mere på femina.dk

Råd 3:

Du kan tilsætte en masse grøntsager i retter som lasagne eller gryderetter. Det kan eksempelvis være løg, gulerødder eller en rest af noget broccoli, som man lige synes passer i. Her over vinteren er det en rigtig god idé at lave grøntsagssuppe, hvor du kan proppe læssevis af grøntsager i.

Råd 4:

Husk at købe mange grøntsager, når du er ude for at handle. Køb flere end du skal bruge til aftensmaden, for de kan sagtens holde sig i nogle dage. Du skal bare sørge for, at de er pakket ind og opbevaret godt nok. Når du har grøntsager derhjemme, er der større chance for, at du dagligt får spist flere.

Råd 5:

Når du laver råkost eller salater til aftensmaden, så lav en stor portion. Det kan for eksempel være en råkost med hvidkål, gulerødder og ananas. Lav en stor portion og put resterne i bøtter, så du har til frokosten eller et mellemmåltid dagen efter.

Mia Qvist Scheelsbeck, FEMINA, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.