Spis løs: Antallet af måltider er ligegyldigt
Det betyder ikke noget for vægten, om du spiser tre eller syv gange om dagen, og du kan roligt springe morgenmaden over.


Morgenmad er dagens vigtigste måltid. Mellemmåltider forhindrer dig i at overspise. Du må ikke spise to timer, før du går i seng.

Vi har mange tommelfingerregler for, hvornår det er bedst at spise. Men der findes ikke videnskabelige studier, der med sikkerhed kan sige, hvornår på dagen det er bedst at placere sine måltider.

Det fortæller Bente Klarlund, overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet, og henviser til et treårigt ph.d.-projekt, som har undersøgt spørgsmålet.

- Hvis man fordeler det samme antal kalorier på et, tre eller seks måltider i løbet af en dag, kan man ikke sige, at man tager mere på af det ene eller det andet, siger hun.

Der er heller ikke forskning, der entydigt viser, at det er vigtigt at spise morgenmad, hvis man vil holde vægten. Et studie udført af forskere fra blandt andet Københavns Universitet har undersøgt, om der er en årsagssammenhæng mellem morgenmad og vægt.

300 forsøgspersoner blev inddelt i tre grupper, hvor den ene gruppe spiste morgenmad, den anden gruppe sprang over, mens den sidste gruppe ikke blev vejledt til det ene eller det andet. Efter 16 uger kunne man ikke se nogen forskel i vægttabet hos gruppen, som havde spist morgenmad, i forhold til dem der ikke havde.

Der findes også studier, som viser, at det er godt at spise morgenmad, fordi man undgår at overspise senere på dagen, men ifølge Bente Klarlund er der en tendens til, at disse studier er bestilt af morgenmadsproducenter.

- Hvis man ser igennem partiske studier, er der ikke noget, der tyder på, at det er særligt sundt at spise morgenmad eller særligt usundt ikke at spise morgenmad, siger hun.

Ifølge overlægen er det også en myte, at hyggespisning eller måltider tæt på sengetid kan have en negativ indflydelse på vægten.

- Hvis man spiser noget om aftenen, forbrænder man ikke maden med det samme, fordi man lægger sig til at sove. Men så forbrænder man kalorierne næste morgen, siger Bente Klarlund.

Det betyder kort sagt ikke noget for din sundhed, hvor mange gange om dagen du spiser, og hvornår du placerer dine måltider. Det betyder noget, hvad du putter i munden, og hvor meget du spiser.

- Nogle menneskers genetik gør, at de skal spise én gang om dagen som en løve, og andre skal småspise hele tiden som en abe. Man skal spise, når man er sulten. Man kan ikke sige, at måltidets tidspunkt eller antallet af måltider er væsentligt, når det gælder menneskers sundhed, siger Bente Klarlund.

 

Fakta: Morgenmadsstudier

- Læs studiet med forskere fra Københavns Universitet, som viser, at man ikke entydigt kan sige, at det er vigtigt at spise morgenmad, hvis man vil holde vægten: http://ajcn.nutrition.org/content/100/2/507

- Et studie bragt i det anerkendte tidsskrift The American Journal of Clinical Nutrition viser, at mange morgenmadsstudier er partiske: http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/09/04/ajcn.113.064410.full.pdf

Kilde: The American Journal of Clinical Nutrition

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.