Spis dig fra jetlag
Skal du ud og flyve langt, frygter du måske at blive ramt af jetlag efterfølgende og være helt smadret i mange dage, men det behøver du ikke længere.
Ny viden viser, at du kan du spise dig fra dit jetlag.
Ny viden viser, at du kan du spise dig fra dit jetlag. Scanpix


Der er ikke noget værre end at misse de første dage på ferien, fordi hovedet er tungt og kroppen træt efter den lange flyvetur til drømmestedet på den anden side af jorden.

Jetlag er aldrig sjovt, men nu fortæller en forsker, Cristina Ruscitto, fra afdelingen for psykologi på Universitet i Surry, at mad har en hel del at sige i forhold til at komme sig hurtigt oven på rejsen.

Du skal ganske enkelt sørge for at spise dine måltider, så de følger dagens rytme. Du skal altså ikke springe dem over, eller gnaske madder midt om natten, fortæller hun til Huffington Post.

- Du kommer dig ved at spise, så det passer med den lokale tid.

Mad regulerer døgnrytmen

Cristina Ruscitto forklarer, at vores krops døgnrytme er stærkt forbundet med mad. Dét og så tilførelsen af lys.

Når vi har jetlag, er det fordi vores indre ur er ude af trit, og det sker især, når der bliver lavet om på vores vigtigste faste vaner som søvn, mad og hvornår vi bliver udsat for lys.

Netop derfor giver det rigtig god mening at regulere jetlag med vores indtag af mad, fortæller forskeren. 

I forsøgene til studiet deltog 60 personer, og de fik alle besked på ikke at sove, før de tog på en længere tur og ikke spise sovepiller efterfølgende.

Gruppen blev delt op i to, og den ene skulle spise deres måltider morgen, middag og aften i dagene op til flyveturen og dagene efter. Den anden gruppe måtte spise, når de følte for det.

Efterfølgende viste det sig, at den lille spiserutine betød noget for det efterfølgende jetlag:

- Vi fandt ud af, at faste måltider før en rejse, hjælper med at reducere jetlag i dagene efter, siger Cristina Ruscitto og forklarer også, at de faste måltider skal holdes i dagene efter rejsen, for det har også en indvirkning.

Gruppen med de faste måltider havde mindre jetlag.

Det har i mange år været kendt, at jetlag bliver mindre, hvis du som rejsende sørger for at sove, så det passer med lokal tid. Den ny forskning slår nu en ekstra sløjfe på det råd og foreslår, at du gør det samme med dine måltider. 

- Det får din døgnrytme hurtigere tilbage i balance, fortæller Cristina Rucitto.  

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.