Spion-påstand i Politiken kan udløse erstatning
Københavns Byret afsiger dom i privat straffesag anlagt af Stasi-jægeren Per Michaelsen mod Politikens chef.
Journalist Per Michaelsen (til venstre) er flere gange blevet hædret for sine og Mette Herborgs artikler om danskere i Stasis tjeneste. Han kræver godtgørelse af Politikens tidligere chefredaktør, fordi avisen påstod, at han selv var i søgelyset som mulig storspion (arkivfoto).
Journalist Per Michaelsen (til venstre) er flere gange blevet hædret for sine og Mette Herborgs artikler om danskere i Stasis tjeneste. Han kræver godtgørelse af Politikens tidligere chefredaktør, fordi avisen påstod, at han selv var i søgelyset som mulig storspion (arkivfoto). Foto: Jesper Stormly Hansen/Polfoto


Fire år efter en sensationel historie i dagbladet Politiken vil en dommer tirsdag afgøre, om den skal udløse en godtgørelse og straf.

I maj 2012 skrev avisen, at journalist Per Michaelsen var under mistanke for at være "storspionen, alle leder efter."

Journalisten var i søgelyset for at have fungeret som spion for den østtyske sikkerhedstjeneste Stasi, kunne avisen berette.

Michaelsen var nemlig den mand, som koldkrigsforskeren Thomas Wegener Friis havde i kikkerten for at være hovedperson i den "værste spionsag i Danmark", lød påstanden.

- Det er nok den allermest alvorlige sigtelse, man kan rette mod noget menneske, har Michaelsens advokat, Jakob Lund Poulsen, sagt i byretten. Kun kongemord og terrorisme er værre, mener han.

Han kræver en godtgørelse på 300.000 kroner af den tidligere chefredaktør Bo Lidegaard for bagvaskelse, men beløbet er måske lige i overkanten, har advokaten dog medgivet.

Der er aldrig skaffet beviser for, at Per Michaelsen skulle have arbejdet for Stasi. Det ville i givet fald også være stærkt ironisk.

For Michaelsen, der i mange år var reporter på Ekstra Bladet, har et renommé som en hårdtslående journalist, der uden fine fornemmelser eksponerede den ene efter den anden for at have tjent DDR's interesser. Således er han medforfatter til bøgerne "Stasi og Danmark" og "Ugræs".

Omvendt har Bo Lidegaard krævet frifindelse. Avisen har ifølge advokat Tyge Trier blot videreformidlet en mistanke - og har ikke selvstændigt rejst en beskyldning mod Michaelsen for at have været spion.

- Vi har godtgjort, at der var et faktuelt grundlag for at skrive artiklen, har Trier konkluderet.

Skribenten var i god tro, og artiklen var afbalanceret og indeholdt forbehold, har han understreget.

I byretten er dommer Dorte Nørby også blevet præsenteret for interne mails fra Politiken, som viser, hvordan avisen så sent som sidste år bad en medarbejder i Berlin om at lede efter beviser for påstanden.

Men vedkommende havde ikke held med sig. "Vi har jo fået en galgenfrist," skrev han om det faktum, at byretten havde fastsat en ny dato for retssagen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.