Selvom det kan give en mindre elregning, skifter de færreste af os elselskab. Det skriver DR P4 København.
Ifølge beregninger fra El-forbundet.dk er der omkring 600 kroner at spare om året ved at skifte selskab.
Det er særligt borgere i hovedstadsområdet, der er for dårlige til tjekke el-leverandører.
Det skyldes, at elselskaberne ikke er gode nok til at informere kunderne, mener cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk, Martin Salomon.
- Det er ærgerligt, at så få benytter sig af muligheden for at spare penge. Det hænger nok sammen med, at DONG ikke har gjort nok for at oplyse kunderne om mulighederne, siger han til DR P4 København.
Dong Energy leverer strøm til 850.000 kunder i hovedstaden. Alligevel er det kun 38.000 husstande, svarende til 4 procent af kunderne, der har skiftet elselskab de sidste tre år. Det er et stykke under landsgennemsnittet, hvor 7,5 procent skifter selskab, viser en rapport fra Dansk Energi.
Hos DONG oplever man, at forbrugerne i hovedstaden ikke er interesserede i at skifte selskab, siger Louise Hahn, privatkundedirektør i Dong.
- Man kan spørge sig selv, om vi har en god konkurrence på el-markedet. Vi mener, at den er ret begrænset. Det skyldes, at folk ikke har stor nok interesse for at vælge leverandør, siger hun til DR P4 København.
Det har været muligt for forbrugere at skifte elselskab siden 2003.