Sover du for lidt? Så bør du undgå dette
Træt, glemsom og ekstra sulten. Søvnløse nætter påvirker de fleste mennesker, så de ikke tænker helt klart og let kommer til at træffe dårlige beslutninger for dem selv.
Øv for dén da! Det er godt gammeldags træls at være i søvnunderskud.
Øv for dén da! Det er godt gammeldags træls at være i søvnunderskud. Foto: SCANPIX arkiv


Af Lisbeth Madsen,  Aller Media

Hvis du ikke har fået din søvn blot en enkelt nat, så vil bl.a. din reaktionsevne og din evne til at bedømme situationer være væsentligt forringet. Det betyder, at der er visse ting, som du gør bedst i ikke at foretage dig på de dage, hvor du er i søvnunderskud, hvis du kan undgå det. Det skriver Huffingtonpost.com.

På nyhedssitet har man samlet en række forskningsresultater, der viser, hvilke aktiviteter du helst bør undgå og ellers i hvert fald begrænse, når du ikke har fået nok søvn. Her er de fire vigtigste:

Overvægtig og oppustet? Se på Femina.dk hvorfor din søvn kan have skylden

 1) Køre bil

Hvis du på nogen måde kan undgå det, så bør du ikke sætte dig bag rattet, når du ikke har sovet nok. Ifølge en undersøgelse fra Henry Ford Hospital Sleep Disorders and Research Center i Detroit i 2012, så er der lige så stor en risiko for, at du bliver involveret i en trafikulykke, som hvis du har drukket og kører bil. Selv fire timers for lidt søvn vil kunne have den virkning på dine køreevner, viste undersøgelsen. 

2) At tage store beslutninger

Det er ikke på en dag med søvnunderskud, du skal beslutte, hvilken bil du vil købe eller skrive under på et huskøb. Ikke med mindre du vil fortryde det, når du atter vågner op. Ifølge en undersøgelse fra Duke University Medical Center fra 2011, så er vi tilbøjelige til at lave en positiv vurdering pga. overdreven aktivitet i et særligt område i hjernen, når vi er trætte.

Har du smerter, der forstyrrer din søvn? Find den bedste sovestilling på Femina.dk

3) Gå på indkøb

Har du ikke fået en god nats søvn, så bør du ikke gå i supermarkedet på storindkøb. Især ikke uden en meget specifik indkøbsliste. For fuldstændigt ligesom når du er sulten, så vil du foretage indkøb, der indeholder flere kalorier og også i en større mængde. Det viser en undersøgelse fra universitetet i Uppsala fra 2013.

4) Skændes

Hvis du længe har irriteret dig over din kærestes uvaner, så er det ikke på en søvnig dag, du skal gå ind i et skænderi med ham om det. En tidligere undersøgelse fra University of California, Berkeley viser, at vi er 60 procent mere tilbøjelige til at reagere på negative og forstyrrende billeder, når vi er trætte, end normalt.

Tab dig på maven og sov bedre: Læs hvorfor på Femina.dk

Se også:
 

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.