I 2005 havde syv ud af ti ansatte i hjemmeplejen tid til jævnligt at sætte sig ned og tage en kop kaffe med de ældre. Her ti år efter, er det kun hver tredje ansatte der har tid det.
Det viser en ny rapport fra KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.
- Der er et meget voldsomt fald i den tid, der er til den menneskelige omsorg. En kop kaffe er jo ikke bare en kop kaffe. Det handler om at skabe nærhed og tryghed og simpelthen at have tid til at sætte sig ned og spørge ind til, hvordan borgeren egentlig har det, siger Tine Rostgaard, der er professor ved KORA, til Avisen.dk.
Tine Rostgaard advarer om, at den manglende tid til kaffe kan komme til at koste dyrt, fordi det bliver sværere for de ansatte at lave forebyggende arbejde og vurdere, hvilken type hjælp, de ældre har brug for.
- Vi er jo ikke robotter. Den omsorg, der ydes i hjemmeplejen, er ikke mekanisk, men menneskelig omsorg. Hvis hjemmeplejen bliver reduceret til, at den ansatte bare skal styrte ind og støvsuge uden tid til lige at spørge ind til, hvordan borgerne har det, ja, så bliver det sværere at give borgerne den rigtige hjælp, siger hun.
Mere tid på papir
Instituttet har undersøgt arbejdsforholdene for ansatte i ældreplejen i 2005 og igen i 2015.
Deres analyse viser, at de ansatte bruger markant mere tid på administrative opgaver. I 2005 brugte lidt over halvdelen af de ansatte i hjemmeplejen jævnligt tid på administration som dokumentation. I 2015 var tallet steget til 96 procent, som flere gange dagligt, ugentligt eller månedligt bruger tid på administration.
Tallet dækker især over dokumentation mellem kolleger og afrapportering til ledelsen eller kommunen, fortæller Tine Rostgaard.
- Opgaverne i ældreplejen har ændret sig meget de sidste ti år. De ansatte bruger mere tid på dokumentation og sundhedsfaglige opgaver, og til gengæld er der mindre tid til social omsorg som at tage en kop kaffe med fru Hansen, siger hun.
Hver tredje føler sig utilstrækkelig
Mens andelen af ansatte, der har tid til at drikke en kop kaffe med borgerne, er faldet, er der lidt flere, der følger borgeren på en gåtur eller et andet ærinde.
- Mange er også gode til at spørge ind, mens de udfører andre opgaver. Alligevel ser vi, at omkring en tredjedel af de ansatte oplever, at de har for travlt, siger Tine Rostgaard.
Alligevel synes størstedelen af de ansatte, at de bruger for meget tid på dokumentation, og hver tredje i hjemmeplejen oplever, at de føler sig utilstrækkelige i deres arbejde.