Sorte Fredag: Butikker vil lokke os på indkøb
Danske butikker tager den amerikanske Black Friday til sig. Tilbud skal lokke os til mersalg, siger ekspert.
Fredag lokker butikkerne med masser af tilbud på en ny stor indkøbsdag kaldet Black Friday.
Fredag lokker butikkerne med masser af tilbud på en ny stor indkøbsdag kaldet Black Friday. Foto: MARTIN LEHMANN/POLFOTO


Danskerne tager tilsyneladende gerne ekstra varer i indkøbskurven, både når der skal laves græskarmænd til Halloween i oktober og kurtiseres til Valentines Dag i februar.

Og nu vil de danske butikker gerne opdrage de danske forbrugere til at svinge dankortet en ekstra gang i forbindelse med en anden amerikansk tradition - nemlig store indkøbsdag Black Friday eller på dansk Sorte Fredag.

- Det kaldes Sorte Fredag, fordi der på den dag bliver sort af mennesker i gaderne i USA, og fordi det på den dag bliver til sorte tal på bundlinjen i butikkerne. Det er en tradition i USA, som er blevet større og større, siger Mai Thomsen, detailekspert hos Retail Institute Scandinavia.

Amerikanernes Thanksgiving falder den fjerde torsdag i november. Fredagen efter er amerikansk helligdag, men butikkerne holder åbent og markerer typisk dagen med timetilbud og store rabatter.

Traditionelt er det en af årets største shoppedage på året i USA, og også butikkerne herhjemme ser i stigende grad en fidus i at få de danske forbrugere til at skyde juleindkøbene i gang fredag.

Blandt andet detailkæder som Bilka, El-giganten og Fona reklamerer med tilbud, som gælder fredag, ligesom shoppingcentre som Fisketorvet i København, Bruuns Galleri i Aarhus og Rosengårdcentret i Odense markerer Black Friday i år.

- Det er en del af en større tendens, hvor udsalg ikke længere er sæsonbestemte, men kører hele året ved forskellige anledninger, siger Mai Thomsen.

- For butikkerne er sådanne begivenheder med slagtilbud en måde at få lokket kunderne ind i butikken. Fordi varerne er sat ned, køber vi mere, end vi ellers ville have gjort, og ender alligevel med at bruge de samme penge, tilføjer hun.

Mai Thomsen vurderer, at Black Friday vil vokse i Danmark i de kommende år, selvom det formentlig aldrig vil blive en af årets største indkøbsdage.

- Kendskabet herhjemme er slet ikke i nærheden af Halloween eller Valentines Dag endnu, men det er begge eksempler på traditioner, der har udviklet sig markant.

- Jeg tror dog slet ikke, at vi nogensinde kommer til at se tilstande som i USA, fordi den fredag ikke er en helligdag i Danmark. Der er nok ikke så mange danskere, der kan ligge i tilbudskø hele natten, siger Mai Thomsen.

I en webundersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har lavet for Post Danmark, kender omkring en tredjedel af 1256 danskere til fænomenet Black Friday.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.