1,5 millioner kroner. Det var hammerslaget på en usædvanlig vase af den danske keramiker Axel Salto, der efter en lang og heftig budkrig i salen i Bredgade torsdag aften endte med at sætte dansk auktionsrekord for et Salto-værk.
Det var første gang nogensinde, at vasen blev sat på auktion, og hos Bruun Rasmussen var der heller ingen tvivl om, hvorfor den eftertragtede vase endte med så højt et hammerslag.
– Vasen er uden tvivl en af de flotteste stentøjsvaser fra Saltos hånd, vi hidtil har set hos Bruun Rasmussen. Med sine spirende former, stiliserede frugter og organiske grønne og blålige Sung-glasur får man alt det, som man kan ønske sig af et Salto-værk, fortæller Peter Kjelgaard, der er afdelingsleder for moderne design hos Bruun Rasmussen.
Her er tale om en stor vase af stentøj modelleret med stiliserede frugter og blade i relief og dekoreret med Sung glasur med undermaling. Salto er kendt for sine spirende, knoppede og riflede former, der leder let tankerne hen på den kriblende skovbund eller planteriget under havets overflade. Også på denne vase kunne man fornemme den ekspressive naturkraft, der med sit særegne udtryk kan virke nærmest overvældende.
Sidste gang, der blev sat dansk auktionsrekord på en Salto-vase, var hos Bruun Rasmussen i 2013. Her nåede en af hans store stentøjsvaser, modelleret i knoppet stil og dekoreret med sort olivenglasur, et hammerslag på 1,2 mio. kr., men må altså nu se sig slået.
Salto solgte stort
Auktionen vidnede om, at Saltos værker er eftertragtede på auktionsmarkedet som aldrig før. Således blev samtlige keramikværker af Axel Salto solgt på aftenens auktion, hvilket endte med et imponerende samlet hammerslag på over tre millioner kr. mod en samlet vurdering på 815.000 kr. for de i alt 12 udbudte værker af Salto.
Udover de mange bud fra salen, på telefonerne og via live bidding kunne Bonhams’ internationale også kunne byde med gennem Bonhams’ egen hjemmeside.
Keramik i naturens ånd
Axel Salto (1889-1961) har for længst sat dansk keramik på verdenskortet. Med sit særegne organiske formsprog overskred Axel Salto keramikkens grænser og forvandlede disciplinen fra pottemageri til egentlig kunst. Stenstøjsvaserne i de velkendte spirende, knoppede og riflede former inkarnerer Saltos ønske om at skabe i ”Naturens ånd”, der blev hans rettesnor fra 1923, hvor han forlod malerkunsten til fordel for det keramiske felt.
Sideløbende med sit virke var Axel Salto redaktør og skribent på det kontroversielle tidsskrift ”Klingen”, der blandede sig i tidens kulturdebat og argumenterede med spiddende pen for at forny kunsten på bekostning af den gamle verdens tilbageskuende kunst.