Det kan være svært at tilfredsstille alle mennesker, når man samtidigt har en lovgivning, man skal forholde sig til.
Det mener socialrådgivernes regionsformand i Region Øst, Rasmus Balslev.
- Det er svært at gøre alle tilfredse altid, fordi folk som udgangspunkt er udfordret, presset økonomisk, familiemæssigt og socialt på alle mulige områder. Det er noget, vi skal kunne håndtere. Og det synes vi, at vi gør bedst muligt trods vanskelige situationer, siger Rasmus Balslev.
Frustrerede borgere, fanget på en offentlig ydelse, der føler sig kastet rundt i systemet.
Det er historier, der er skrevet bunkevis af i de danske medier. Tirsdag skrev Avisen.dk historien med Joan Ørting, der som bisidder til et møde i Statsforvaltningen følte, at de blev mødt med mistillid.
Mandag var det sagsbehandlerne i jobcentrene, der blev kritiseret af Lene Romer Halby, som følte sig umyndiggjort af systemet.
Skal følge lovens ord
Kritikken rettes altså ofte mod sagsbehandlerne. De socialrådgivere, der sidder på den anden side af bordet og arbejder for at varetage den enkelte borgeres sag. Men den rettes også mod politikerne, systemet og et hav af regler.
Derudover peger regionsformanden Rasmus Balslev på, at socialrådgiverne står overfor flere dilemmaer, når beslutninger skal træffes.
- Man har som sagsbehandler mange samtaler i løbet af en dag og er meget stramt styret tidsmæssigt i forhold til at være let tilgængelig og kunne komme hele vejen rundt om en borgers situation. Og det er ikke, fordi det skal lyde som en dårlig undskyldning. Men det er nogle rammer, vi skal arbejde under, og som vi ikke selv er herre over - det er politisk og administrativt bestemt, siger han.
- Socialrådgiverne er ansat til at følge lovens ord. Og det kan være fyldt med dilemmaer, når man samtidigt gerne vil tilgodese borgeren, siger Rasmus Balslev.
Borgere skal ikke være et nummer i rækken
Du peger på, at tid, ressourcer, for mange sager og en regeljungle af lovgivning kan være problemet - men skal man ikke kunne forvente at blive behandlet ordenligt uanset hvad?
- Jo, det skal man. Det er ikke altid den samme historie, man hører, når man er i et lokale afhængig af, hvilken side af bordet man sidder på, og derfor kan oplevelsen være forskellig. Men selvfølgelig skal vi møde borgerne med respekt. Det bestræber vi os altid på, siger Rasmus Balslev.
- Mange af de borgere vi møder er så udfordret og presset i forvejen, at det kan være svært at få dem til at gå derfra med en god oplevelse af, og følelsen af, at der bliver lyttet til dem, tilføjer han.
Rasmus Balslev mener dog, at hvis socialrådgiverne får lettet en del af arbejdsbyrden, kan det give bedre tid til den enkelte borger:
- Der skal prioriteres ressourcer til socialrådgivere. Som socialrådgiver skal man have endnu bedre tid med borgerne, så de føler sig velkomne og ikke bare som et nummer i rækken.