Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Socialrådgiver mistænker kommuner for lovbrud

Uforklarlige afslag har fået socialrådgiver til at til at mistænke kommuner for kvoteordninger på social ydelser

25. okt. 2012 kl. 11:45
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Det er mærkværdige sager som blandt andet Johnny Larsen, der fik afslag på forlængelse af sygedagpenge samme dag som han startede sin kræftbehandling, der ligger alt for mange af i kommunerne, mener sagsbehandler, der nu har bedt ombudsmanden gå ind i sagen.
Det er mærkværdige sager som blandt andet Johnny Larsen, der fik afslag på forlængelse af sygedagpenge samme dag som han startede sin kræftbehandling, der ligger alt for mange af i kommunerne, mener sagsbehandler, der nu har bedt ombudsmanden gå ind i sagen. Foto: Alexander Nørskov Larsen
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

Det er lidt for mange aparte afslag fra kommunerne, der har fået socialrådgiver Ricky Magnussen til at mistænke kommunerne for urent trav.

Det skriver kommunerne:

”Antallet af sygedagpengeforløb på over 52 uger må ikke overstige 80 løbende sager i 2012”

Beskæftigelsesplan 2012, Slagelse

 

”Tilgangen af personer på permanente forsørgelsesordninger skal begrænses, således at der maksimalt må være 1.966 personer i december 2012.”

Beskæftigelsesplan 2012, Gribskov

 

"Tilgangen af personer til permanente forsørgelsesordninger skal fastholdes på et niveau svarende til 123 personer i december 2012, svarende til ændring på 0 %.

Beskæftigelsesplan 2012, Svendborg

 

Han lever af at tage sager for mennesker, der er kørt fast i systemet. Han vil have folketingets ombudsmand til at undersøge, om kommunerne via ”skuffe-cirkulærer” ulovligt sætter kvoter for, hvor mange borgere, der kan få offentlige ydelser.

"Man har et retskrav på at få sin sag individuelt behandlet. Den måde kommunerne formulerer sig på i deres beskæftigelsesplaner stiller spørgsmål ved, om borgerne får det," siger han.

Læs mere om sagen her: Udsolgt: Kommuner sætter kvoter for syge

Hjerneskadet fik afslag på sygedagpenge

Han frygter, at der så og sige kan være 'udsolgt' for bestemte offentlige ydelser i en kommune.

Ricky Magnussen har en sag, hvor en borger med svær hjerneskade efter en blodprop i hjernen, har fået afslag på forlængelse af sygedagpenge, fleksjob og førtidspension.

”Lægerne – selv kommunens lægekonsulent – er enige om, at arbejdsevnen er ophævet, men kommunen vurderer alligevel, at arbejdsevnen ikke er permanent nedsat. Grundlaget for det var ikke nærmere beskrevet,” siger Ricky Magnussen.

Ricky Magnussen frygter, at afslagene skyldes, at sagsbehandlere retter ind efter de kvoter, der bliver meldt ud ovenfra. For eksempel står der i Slagelse Kommunes beskæftigelsesplan fra år 2012, at antallet af forlængelser af sygedagpengeforløb ikke må overstige 80 sager i 2012.

Læs også: Mette F. i samråd om syge uden sygedagpenge

Ifølge kommunerne selv, er kvoten et udtryk for et mål, og ikke en begrænsning, som socialrådgiverne bør følge, men det tror Arbejdsmarkedsordfører fra Enhedslisten Christian Juhl ikke på.

Politiker: Kommunerne skal ændre formulering

"Kommunerne kan sige, at de tilstræber noget. Men formuleringer med 'skal' og absolutte tal kan påvirke sagsbehandlere til at rette ind. Det er set før," siger han.

Han mener, kommunerne må finde de blødere ordvalg frem.

"Enhver professionel må kunne se, at sådan kan man ikke formulere sig. Man må gribe ind overfor de kommuner, og dermed fortælle de andre, at den går ikke," siger Christian Juhl.

I Venstre ser arbejdsmarkedsordfører Ulla Tørnæs ikke noget større problem i formuleringerne.

"Jeg ser det som et arbejdsredskab for kommunerne, og jeg tror ikke, det er muligt at sætte kvoter for offentlige ydeler, men jeg vil afvente ombudsmandens undersøgelse," siger hun.

Læs også: Suzan på Borgen: "Vi er mange Johnny'er"

Læs også: Mette F: Hjælp til kræftramte ikke god nok

Læs også: Udsolgt: Kommuner sætter kvoter for syge

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
25.10-2012 | 12:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 12:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 18:09 af Johnny Lauritsen
Hej Lene n

Det er en større del af vores befolkning, som har oplevelser med, at kommuner`s sagsbehandlere
de kan afgøre forskellige tvister-, og sager, nærmest som det passer dem, og klage-systemet
virker nærmest normalt - råddent, de hjemviser bla. for, at trække tiden mest muligt ud, i stedet
for at omstøde logisk forkerte afgørelser fra kommunen!

Jeg forstår, ud af dine indlæg, hvis du Lene n., som sygt mange andre danske - med sociale tvister-,
ofte virkende som magtkampe imellem borgere og systemet, DU ER VED AT KØRE TRÆT & TRIST!

Jeg har ført et stort antal forskellige sociale sager - for andre, så jeg mener selv, jeg er ret dygtig
"cand selvlærd advokat". Men alligevel Lene n., må og vil jeg være ærlig overfor dig, og alle andre,
og jeg må derfor udtale nedenstående:

DET ER MEGET OFTE INTET MULIGT FOR DK-BORGERE, AT SAGSBEHANDLE SIG FREM
TIL KORREKTE & RETFÆRDIGE AFGØRELSER, FORDI MYNDIGHEDS-PERSONER &
DERES POLITISKE LEDERE/CHEFER, DE OFTE ER LIGEGLADE MED, HVAD DE SELV
HAR BESTEMT ER - GÆLDENDE SOCIALE LOVE & REGLER!

Der svindles og snydes ofte i sagsbehandlingen, helt bevidst for at trække sager i langdrag,
og ofte indhentes der bevidst IKKE de nødvendige, og rigtige, oplysninger og beviser i sagerne!

Når en syg-, og afkræftet, borger har sloges imod systemet i mange år, og brugt ekstremt mange
ressourcer, tid og energi på, at forsøge få en rimelig god og retfærdig behandling, uden at lykkes,
siger det sig selv, mange borgere enten mister evnerne og ressourcer til at fortsætte kampen for
retfærdighed, og nogle borgere vil være helt døde, logisk når afgørelser ofte ikke er helt afgjort,
det efter eksempelvis 5 til 7 år`s vedholdende sagsbehandling m.v.!

Når en borgere endeligt har ført sine klager - hele vejen igennem klage-systemet,
i sociale sager ved - De Sociale Nævn, og Ankestyrelsen, er der gået xx-antal år.
Nu kan der så af borgeren, føres civile retssager, hvis systemets afgørelse går
borgeren imod. Men - det koster rigtigt mange penge, at føre en retssag, og en
advokat`s timeløn, er ofte omkring kr. 2.500,-!

Desværre tror langt flest danske, at de kan få "fri proces" til at føre retssag,
når der er en såkaldt "god sag". MEN IGEN MÅ JEG SKUFFE JER MED,
DER GIVES OFTE IKKE - FRI PROCES TIL BORGERE, U-ANSET BEDSTE SAG!

Med ovenstående Lene n., håber jeg, du forstår, hvor opgivende jeg er, og hvor for?

Nu vil jeg IKKE anbefale, at du Lene n., og alle andre borgere med tvister, de opgiver
at få ret, for gør de det, HAR DE HELT TABT, OG DET RÅDNE/ONDT - VUNDET!

Men slutteligt - nu, vil jeg advare alle imod, at de slider dem selv op, og ødelægger
for meget af tiden, hvor vi mennesker bør forsøge leve med positive oplevelser og
følelser, når du/I - prøver få, hvad du/I mener, er korrekt og rimelig behandling.

Sagt kort, PAS PÅ HELBREDET, DET KRÆVER UFATTELIGT STÆRKE MENNESKER,
AT MATCHE MANGE AF DET DANSKE SYSTEM`S ANSATTE, MED ALLE PARTIER &
POLITIKERE SOM - TOP-ANSVARLIGE FOR, HVAD FOREGÅR AF RÅDDENT & ONDT!

Jeg kan skrive en mega fed bog om, hvad jeg har af oplevelser med vores system, og
de ansvarlige for det, embedsmænd & politikere. Men jeg orker ikke skrive bogen, for
jeg oplever endnu, kun enkelte, eller alt for få, rigtigt seriøst vil lytte til mine advarsler!

Alt - held & lykke Lene n.!

Kh
Johnny Lauritsen, Århus. F/ Børn og Unge Partiet
 
25.10-2012 | 18:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.10-2012 | 02:07 af Johnny Lauritsen
Mit gæt er Lene n., du er støtte af Socialdemokratiet, er det korrekt?

Er mit gæt rigtigt, forstår jeg godt, du ikke kan lide, hvad jeg beretter om.

Kh
J. Lauritsen, Århus. F/ Børn og Unge Partiet
 
25.10-2012 | 12:17 af Kristian Mortensen
Tak til Avisen.dk for at bringe alt dette frem i lyset
 
 
25.10-2012 | 12:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 13:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 18:12 af Johnny Lauritsen
Det har du ret i - Andersen Peter 1, LANGT FRA ALLE DANSKE,
behandles råddent & forkert, mange får rigtig, og god, behandling, endnu!

Det hjælper bare ikke de ramte af helt u-rimelig behandling, at andre får anderledes,
og langt bedre, behandling af systemet!

Fint det kommer med, det ikke er - "sort/hvidt".

Kh
Johnny Lauritsen, Århus. F/ Børn og Unge Partiet
 
25.10-2012 | 18:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 13:53 af Kurt A. Nissen
Det er kun indenfor fiskeri man bruger kvoter, i kommunerne handler det om syge mennesker og her ville det være godt om kommunerne satte det MÅL at de ville behandle alle de syge medborgere anstændigt, ALLE borgere der opfylder lovens regler SKAL have den ydelse de er berettiget til og det uanset om kommunen har råd til det eller ej.
 
 
25.10-2012 | 15:20 af Leif G.
Havde kommunerne behandlet dyr på samme måde som de behandler syge på, ville de blive straffet....
 
25.10-2012 | 16:24 af B.B. Hansen
Jeg havde det på fornemmelsen
 
 
25.10-2012 | 16:29 af Lars Nunnegaard
De har ofte skjulte ordrer og såkaldt skuffecirkulærer. Det er i toppen, den er gal. Som tidligere børnehave leder ved jeg at, det var nemmere i begyndelsen af et budgetår, at få foranstaltninger igennem til trængende børn end sidst på året.
 
 
25.10-2012 | 17:48 af Kristian Green-Andersen
Det der står her om Kommuner er ikke noget nyt. jeg får mellemste førtidspension fordi jeg blev kørt ned af en lastbil som 9 årig og havde menigitis som 8 årig. Alle læger specialister og hvem der ellers har undersøgt mig siger 100% invalid undtagen kommunen. Kommunen kunne ikke nægte at give mig pension da papirene tydeligt beskrv skadens omfang men de sparede penge på at give mig først den lille pension og senere efter lang kamp fik jeg den forhøjet til mellemste.
Jeg fik pension i starten af 1994.
 
25.10-2012 | 18:17 af Johnny Lauritsen
Rigtigt - Kristian Green-Andersen, DET ER END ÆLD GAMMEL NYHED,
SYSTEMET OFTE AFGØR SOCIALE SAGER BEVIDST FORKERT OG
GROFT ULOVLIGT, SÅDAN DE BURDE STRAFFES, HVIS POLITIET VILLE
OPFØRE SIG ORDENTLIGT, OG REJSE STRAFFESAGERNE IMOD ANSVARLIGE!

Jeg har oplevet det - BEVIDST GROVESTE ULOVLIGE, SAMT U-MENNESKELIGT
OG SVIGTENDE - SKE, OVERFOR MINE PARTER, LIGE SIDEN ÅR - 1995!

Desværre, er der xxx-antal tusinder danske, som ens med dig - K.G.A., har
fået - måske bevidst - FOR LAV PENSIONS-SATS, efter de gamle regler!!!

Kh
Johnny Lauritsen, Århus. F/ Børn og Unge Partiet
 
25.10-2012 | 18:30 af Mickei Jacobsen
Jeg håber da at der blandt landtes 98 kommuner er nogen som tolker lovene til borgerens bedste.
Men uanset hvor "godt" man vil landets borfere det, så hjælper det jo ikke når politikerne på Christiansborg udelukkende kan prædike nedskæringer og forringelser, i sygedagpenge sytemet.
Det tolker de lokale politikere meget ofte som om at de har grønt lys til at "strække" loven ud i det ekstreme, hvor borgerne bliver sorte Per.

Ombudsmanden har tidligere givet Slagelse Kommune "en over snuden" for netop at være for grove ved de sygemeldte. Resultatet var at man fik et konsulent firma til at udarbejde en rapport vedrørende sagsbehandlingen på det lokale Jobcenter.
Her blev der peget på adskellige punkter hvor der var foretaget kritisable afgørelser, og hvor procedurene ikke var efter bogen.
Og naturligt nok stod lokalpolitikerne i kø for at love ændringer.

Det er muligt at der er sket ændringer, men som sygemeldt i Slagelse, kan jeg ihvertfald ikke mærke det!
Og jeg kan kun være elt enig med Ricky når han mener der foregår noget fordækt.
På min blog kan man læse hvorfor jeg mener dette. Her har jeg beskrevet min egen oplevelse med "opdigtet" diagnoser som afholder en fra at modtage sygedagpenge.
http://mickeis.blogspot.dk/2012/10/det-syge-system.html
 
25.10-2012 | 18:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 20:32 af B.B. Hansen
Samtidig vil hun så fjerne muligheden for at opnå Førtidspension hvis man er under 40 år, så hvis det stod til Mette F. så skulle Kristian Green-Andersen(debatør højere oppe) overhovedet ikke have Pension, så klap lige hesten inden du flyder helt over af begejstring ;-)
Som sædvanlig fordrer de Hunden med dens egen hale.
 
 
25.10-2012 | 21:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 21:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 18:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 18:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 20:34 af B.B. Hansen
Lene: Mette F. er en overforkælet overklasse-sæk, tag endelig ikke fejl af det.
 
 
25.10-2012 | 21:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 21:13 af B.B. Hansen
Fordi hun opfører sig som en.
Hun skældte forældrer ud for ikke at ville sende deres børn i Folkeskole men i stedet valgte Private skoler.
Hvad gør hun selv med sine børn? Sender dem i Privatskoler.
 
 
25.10-2012 | 21:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 21:37 af Hanne J.
lene
Jeg hørte så indslaget i dag på nettet. Og jeg har desværre ikke din tro på Mette Frederiksen.

Det JEG hørte hende sige, var at de 52 uger skal væk...........(såvidt HAR du ret) MEN og ja hun havde et men......endda en stor en af slagsen, at INGEN skulle have lov til at gå mere end 52 uger sygemeldt. Nej de syge skulle så ind i ......ressourceforløb.

Og det var så her, jeg funderede lidt over ordene specielt hendes men.....52 uger skulle afskaffes og ressourceforløb indføres i stedet.....Lyder for MIG som, en pæn mulighed, for IGEN at tæske dem der ligger ned. Lad os endelig hurtig få folk ind i en pæn indpakket ressourceforløb på...........bistandshjælp. Det gavner samfundet (færre penge skal smides ud til de dovne svin) og ikke mindst de dovne svin, der bliver sendt i arbejde om de er parat til det eller ej er fuldstændig ligegyldigt...

Hvorfor jeg ser så negativ på dette her....Det er ikke så mange dage siden, hun fortalte os, at ingen bliver rask af at få sygedagpenge i mere end 52 uger.

Og ja, hendes kommentar lader jeg så stå helt alene, så vi hver især selv kan beslutte os, hvad hun så mener om de syge :-)
 
25.10-2012 | 22:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 22:08 af B.B. Hansen
Undskyld mig Lene, jeg kan normalt godt lide dine indlæg. Men her forekommer du mig temmelig naiv.
ressourceforløb, er en lang omgang arbejdsprøvninger af syge mennesker, der skal presses til de falder om, eller vender ubehandlede tilbage til arbejdsmarkedet.
 
 
25.10-2012 | 22:10 af B.B. Hansen
Jeg ville ønske at det betød at ventelisterne på Sygehuse og Behandlinger bliver afskaffet, men det gør det IKKE.
 
 
25.10-2012 | 22:12 af B.B. Hansen
Jeg har selv prøvet at vente i 9 måneder på en forundersøgelse og derefter i 6 på en operation.
 
 
25.10-2012 | 22:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.10-2012 | 23:33 af Hanne J.
B.B
Fuldstændig enig. Men lad os nu se - det er jo ikke så længe til engang i 2013, hvor de måske bliver færdige med at beslutte, hvem det nu skal gå ud over - og så må vi jo så se om Lene, stadig synes at Mette Frederiksen er en gud :-)
 
25.10-2012 | 23:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.10-2012 | 04:43 af Mickei Jacobsen
Jeg forstår ikke dette behov for at lavehelt om på den nuværende lovgivning?
Efter min bedste overbevisning ville det være nok at forlænge sygedagpenegperioden, og ellers bruge den nuværende lovgivning, ud fra de intentioner den var lavet med.

Når man har så travlt med at lave ny lovgivning er det typisk kun fordi, at der er en ny minister der vil have sit navn på tingene, så de efterfølgende kan gå ud og fortælle alt det gode de har gjort. Og når så den nye lovgivning heller ikke bliver fulgt, som man havde tænkt oprindeligt, så peger man fingre af kommunerne, og beskylder dem for at fejlfortolke intentionerne.
Og så er vi tilbage ved nul, hvor det er de syge der igen står som taberne!

Sygedapenge eller ressourceforløb, det er det samme i sidste ende. Bortset fra at man med et ressource forløb, har større muligheder for at køre folk ud på et sidespor, da begrebet er mere difust.
Tag nu bare de ressource planer man bruger på Jobcentrene. Det er side op og side ned, som reelt ikke flytter den enkelt borger tættere på et nyt job.
På samme måde kan vi frygte at ressouceforløb vil kflytte den syge ud i intetsigende afprøvninger, lægeundersøgelser etc.
Der bliver ikke flyttet noget som man ikke kan flytte med den nuværende lovgivning.

Og hvad vil det hjælpe at de nu er sygehuslæger der skal stå for de lægefaglige vurderinger? Jeg er overbevist om at resultatet bliver det samme som i dag. Så længe det ikke er en læge der kender patienten igennem længere tid og har et indgående kendskab til patients sygdom og bagrund, så er vi lige vidt.
Hvorfor kan man ikke bruge den udtalelse som ens egen læge kommer med? Er det fordi man ikke stoler på dem? Det er jo trods alt dem der sider og samler trådene fra de forskellige speciallægeerklæringer og meget andet relevant information.
Og hvis vi ikke kan stole på at lægen er objektiv, og ikke prøver at skaffe sin patient unødige fordele, ja så har vi da et problem af format!

Men desværre så ser vi altså det sædvanlige politiker trick. Ny lovgivning, som skaber flere princippielle retsager, flere klager til ankenævn o.s.v. da der ikke er nogen der er sikker på fortolkningen af en ny lov.
Og i mellemtiden kan de syge så få lov at agere som prøvklude...
 
25.10-2012 | 22:04 af B.B. Hansen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
25.10-2012 | 23:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.10-2012 | 02:13 af Johnny Lauritsen
Som jeg oplevere-, og vurdere, Mette Frederiksen (A), samt en u-hyggelig stor flok af
andre ledende Socialdemokrater, støttet af bl.a. R, SF, og nok på flest områder af langt
flest "blå", uanset de nok ikke vil indrømme det offentligt, er Mette Frederiksen & Co.

MÅSKE DEN/DE - MEST SKADENDE, FOR SVÆRT-STILLEDE BORGERE, JEG KAN FINDE!

Alene det at stå for, at kommunerne må medtage kommunen`s egne økonomiske forhold,
når de afgør sociale sager, ansøgninger om hjælp & støtte, finder jeg TOTALT SYGT, og
mest skadende for generelt retssikkerheden - for borgerne, hvis der en retssikkerhed tilbage.

Kh
J. Lauritsen, Århus
 
25.10-2012 | 18:43 af Bjørn Kristiansen
Det er da fint at man tager det op - men jeg syntes næsten det er latterligt, at slå det op som en nyhed.

selvfølgelig er skuffecirkulærer ulovlige, og selvfølgelig bliver de anvendt i ALLE kommuner.

Selvfølgelig får den enkelte sag ikke den individuelle sagsbehandling som loven foreksriver - men hvor er nyheden.
Kommunerne skalter og valter på ulovlig vis med loven, således at borgere unddrages deres lovbundne rettigheder.

Hvorfor - jo efter min mening er det fordi, at hvis alle blev behandlet, og hjulpet efter intesionerne, ville alle kommuner gå rabundus - vi har sejret af helvede til, og den velfærdsstat vi har kendt, er ikke under afvikling - den er afviklet,,men spræller lidt endnu.
 
25.10-2012 | 22:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.10-2012 | 02:16 af Johnny Lauritsen
Nej Karsten K, du har ret, sådan en politiker kan jeg heller ikke finde,
for det ville bl.a. være ens med, DE INDRØMMER AT VÆRE LIGEGLADE MED,
HVORDAN BORGERE BEHANDLES, OM LOVE OVERHOLDES, ELLER EJ!

Kh
Johnny Lauritsen, Århus.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites