Almindelige jobansøgninger er på vej ud. LinkedIn og andre sociale medier er på vej ind.
Sådan har de danske virksomheder det i højere grad, når de vil finde den helt rigtige nye medarbejder.
Det skriver Dansk Erhverv på sin hjemmeside.
Undersøgelsen, som er lavet af firmaet Marianne Steen & Co, viser, at 38 procent af de adspurgte virksomheder vil bruge flere ressourcer på de sociale medier i 2013 i forhold til 2012.
40 procent vil bruge de samme ressourcer og ingen vil bruge færre.
- Brugen af de sociale medier er ikke bare kommet for at blive, den er kommet for at vokse. Det har flyttet hele jobmarkedet, men det tager stadigvæk tid at ændre eksisterende vaner. Hvis man som virksomhed ikke forholder sig til de sociale medier som en væsentlig rekrutteringskanal, risikerer man inden for få år at blive usynlig i forhold til de mest attraktive kandidater, siger Marianne Steen.
Undersøgelsen er baseret på 10 kvalitative interview med virksomheder og 106 spørgeskemaer på internettet.
Den afslører også, at hovedparten af virksomhederne forventer, at det bliver sværere at anskaffe sig de gode medarbejdere.
- Mange kigger netop i retning af de sociale medier, fordi det er hurtigere, billigere og i nogle tilfælde også mere effektivt, siger Søren Friis Larsen, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv.
Ifølge undersøgelsen vil 27 procent af virksomhederne gøre mere ud af deres hjemmeside for at appellere mere til mulige nye medarbejdere.
Og en optimeret hjemmeside, der involverer den jobsøgende, er ifølge Marianne Steen det nye sort inden for jobsøgning og et voksende virkemiddel.
- At se kandidater som kunder kommer fra USA og hedder employment branding. Her kan den jobsøgende blandt andet snakke med en af de ansatte for at danne sig et indtryk af virksomheden, siger Marianne Steen.