Snup en lur: Så godt er det for dig
Du skal ikke holde dig selv fra at tage en eftermiddagslur, hvis du bliver træt om eftermiddagen - Det er godt for dig på flere fronter.
Tag dig en eftermiddagslur, det vil gøre dig godt. 
Tag dig en eftermiddagslur, det vil gøre dig godt.  FOTO: Scanpix


Har du også lyst til at tage en powernap i løbet af eftermiddagen, men undertrykker du lysten til lidt søvn, fordi det ikke lige passer ind i programmet. Måske skal du overveje alligevel at finde tid til en powernap.

Ny forskning fra University of Californien i USA viser nemlig, du ikke bare bliver friskere af at tage en lille middagslur. Den øger faktisk også din intelligens, skriver det svenske sundhedsmagasin MåBra.

Sov godt: Her er 4 kendte søvnmyter. Læs mere på søndag.dk

Forskningsresultaterne viser, at vi bliver 20 procent klogere efter at have sovet en lur på en time midt på dagen. Korttidshukommelsen bliver renset, og vi har lettere ved at tage imod ny information.

Andre forsøg viser dog, at mindre også kan gøre det, og måske er endnu mere effektivt. Og selv et par minutters slumren har en opkvikkende effekt.

6 gode råd til den bedste powernap

1. Det mest effektive tidspunkt for en lur er et sted mellem 13 og 15.

Find ud af hvorfor søvn er vigtigt, når du skal tabe dig på søndag.dk

2. Bare slap af. Lad være med at tænke, nu skal jeg sove. Det kan være rigeligt bare at hvile og falde hen et par minutter.

3. Tag noget varmt over dig, da kroppen sænker sin temperatur, når den hviler.

4. Vær sparsom med kaffe og andre koffeindrikke, inden du tager en middagslur, da koffeinen kan forstyrre din søvn.

5. Stil dit vækkeur på mobilen på 30 minutter, så du ikke sover for længe. Ellers kommer du ned i en dyb søvn og bliver træt i stedet for kvik.

6. Er du på arbejde, så prøv at finde et roligt sted. Hvis det ikke er muligt, så lyt til lidt rolig musik gennem høretelefoner.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.