Snig sunde madvarer på julemenuen
Der er mange måder, du kan tilberede ellers velkendte julegrøntsager på. Kendt madblogger giver sine gode råd til nye og inspirerende idéer.


Varm rødkål, grønlangkål og brunede kartofler.

De sunde supplementer til det utal af kødvariationer, der er på julebordet, er ofte få og ikke særligt nyskabende. Men sådan behøver det ikke at være. Der er nemlig masser af sunde salater, der snildt kan gøre sig i en julemenu.

Det fortæller Mette Løvbom, der under navnet Salattøsen driver en madblog af samme navn. Hun nævner især to velkendte typer grøntsager, som kan tilberedes anderledes og gøre julen mere sund.

- Jeg synes, at de grove grøntsager passer allerbedst til julebordet, og her tænker jeg primært kål, som jo også er i sæson nu. Både fordi det går ind og arbejder godt i maven, men det er også et godt modspil til den fede julemad.

- Så jeg vil pege på grønkål og rødkål som de to salater, jeg primært sætter på julemenuen, siger Mette Løvbom.

Netop rød- og grønkål kender de fleste i forvejen fra julebordet. Men Mette Løvbom tænker ikke i den traditionelle måde at tilberede de to kåltyper på.

- Ud over at lave min rødkål fra bunden for at få mere saft og kraft ud af det, så laver jeg også rå rødkålssalater. Men også grønkålen spiser jeg rå. Med grønkål er det bare meget vigtigt, at du først snitter den og derefter marinerer den.

- Grønkål har nemlig rigtig mange bitterstoffer i sig, men hvis man marinerer den med noget syrligt og sødt, og blander den med frugt og nødder, så bliver det godt, siger hun.

Den traditionelle rødkål er en vigtig del af julebordet, men kan når nye højder, hvis man laver den selv fortæller Mette Løvbom, der selv er stor fan af julemad og spiser både and og flæskesteg.

- Der er mange flere næringsstoffer i at lave sin rødkål fra bunden. Den du køber færdiglavet er jo kogt til ukendelighed. Jeg vælger derfor at stege min frem for at skamkoge den. Men du får også langt mere smag og bid i din rødkål ved at lave den selv, fortæller hun.

Ifølge klinisk diætist, Lene Sølvkær Nielsen, fra Østerbro Diætisterne er manglen på fibre og grøntsager i julemaden også en af grundene til, at flere personer hvert år indlægges med overspisning eller får forstoppelse.

- Der er ikke ret mange fibre eller grøntsager i julemaden. Der er fibre i rugbrød, som man kan satse på, og så anbefaler jeg tit, at man husker at spise rødkål eller laver råkost ud af frisk rødkål.

- Men man kan også med fordel gå efter pynten - altså den grønne pynt på fadene, for der er også nogle fibre at hente, fortæller Lene Sølvkær Nielsen.

Hun anbefaler også, at man lægger gåture ind i helligdagene, både før og efter julefrokosten. Desuden har maven brug for masser af vand, som både modarbejder forstoppelse og den dehydrerende virkning fra den alkohol, som mange får rigeligt af i julen.


To gode salater til julebordet:

- Grønkålssalat med honningstegt hokkaido, avocado og granatæble:

Indhold: 100 g hasselnødder, 5 store grønkålsstokke, 4 fed hvidløg, 1/4 hokkaidogræskar, 4 spsk. flydende honning, 1 granatæble, 2 avocado, saften af en halv citron.

Dressing: 3 spsk. æbleeddike (eller hvid balsamico), 1 tsk. sennep, 4 bagte fed hvidløg, 1 tsk. flydende honning, 1 dl koldpresset olivenolie, salt og peber.

Fremgangsmåde: Pak hvidløg ind i bagepapir og bag ved 200 grader i 15 min. Rist hasselnødder på en tør pande, lad dem køle og rul dem i et viskestykke til skallerne falder af. Skyl grønkålen, skær stokke af og hak fint. Del græskar og fjern kerner. Skræl 1/4 af græskarret og skær i både. Varm honning på en pande, til det er flydende. Steg hokkaidoen i honning i 10-15 min, og drys efterfølgende med salt.
Del granatæblet i to, og bank kernerne ud. Del avocadoer, skær i mundrette stykker og pres citron over.
Pres de bagte hvidløg og pisk sammen med æbleeddike, flydende honning, sennep, salt og peber. Tilsæt olivenolie lidt ad gangen, mens du pisker, og drys salt på til sidst.
Vend avocado, grønkål, granatæble med dressing og hæld nødderne over som anretning.

- Rødkålssalat til juleaften:

Indhold: 1 lille rødkål, 100 g valnødder, 500 g grønne og røde vindruer uden sten, 20 tørrede figner. Dressing: En halv dl presset appelsin, 2 spsk. æbleeddike, 4 spsk. ribsgelé, salt.

Fremgangsmåde: Del rødkål i to, skær de yderste blade og midten fra. Snit halvdelen meget fint enten med en skarp kniv eller en mandolin. Varm appelsinsaft med æbleeddike og ribsgelé, til geléen er smeltet. Tilsæt salt og lad det køle ned. Vend rødkål med dressing og stil på køl i mindst 4 timer - gerne natten over. Hak valnødder groft og del vindruer. Klip figner i små dele med en saks. Vend druer og figner i salaten og pynt med valnødder.

Kilde: Salattøsen.dk

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.