Smart slanketrick: Derfor skal du 'flytte rundt' i køleskabet
Ender du ofte med at blive fristet af en lækker snack, når du åbner køleskabet? Sådan undgår du at falde i:
Vil du gerne tabe dig?
Hjælp dig selv på vej ved at rokere rundt på maden i køleskab, køkkenskabe og –skuffer.
Vil du gerne tabe dig? Hjælp dig selv på vej ved at rokere rundt på maden i køleskab, køkkenskabe og –skuffer. Foto: SCANPIX arkiv


Af redaktionen, Familie Journal, Aller Media

Maven rumler, og i det du åbner køleskabet, får du straks øje på en rest pizza fra aftensmaden og uden at tænke, tager du den straks ud og har nærmest spist halvdelen af stykket, inden du får sat dig ved bordet med en tallerken. Lyder det bekendt?

Hvis du gerne vil træffe et sundt valg, når du er sulten, så gør du det rigtigt svært for dig selv, når den usunde mad står lige i øjenhøjde. Du handler på en automatreaktion, forklarer ernæringsøkonom Sofia Sommer.

Få en gratis kalorietabel til dit køleskab her

- Forskning viser, at vi ofte vælger de fødevarer, vores blik falder på, når vi åbner køleskabet eller skuffen. Den skuffe i køkkenet, hvor der er størst sandsynlighed for at finde noget lækkert, er den, vi oftest åbner. Og det første vi ser, når vi åbner den skuffe, er det, vi ender med at spise mest af. Og det sker helt ubevidst.

Sådan træffer du nemmest det sunde valg

Hvis du har lovet dig selv at starte 2016 med enten at tabe dig eller i hvert fald at spise sundere, så hjælp dig selv på vej ved at rokere rundt på maden i køleskab, køkkenskabe og –skuffer, råder Sofia Sommer.

Derfor feder aftensnacken allermest: Se lægens forklaring her

Her er hendes tre bedste tips til at indrette køkkenet:

  • Opbevar altid din 'comfort food' på svært tilgængelige steder. Comfort food kan f.eks. være chokolade, nødder eller tørret frugt. Du tænker mindre på lækkerierne, når du ikke ser dem.
  • Læg grønsagerne på den køleskabshylde, der er i din øjenhøjde. Når grønsagerne er det første, du ser, er sandsynligheden for, at du spiser dem, større. Og er de allerede snittet og skrællet, er det endnu bedre.
  • Opbevar de fødevarer, du gerne vil spise mere af, i gennemsigtige beholdere, og de fødevarer, du gerne vil spise mindre af, i ugennemsigtige beholdere. På den måde snyder du din hjerne til at vælge mere af det sunde og mindre af det usunde, uden at du behøver at tænke over det.

Kæmpe forskel: Sådan har Camilla Framnes tabt mere end 26 kilo

Se også:

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.