Smart slanke-fif: Sådan kan du nemt smide et par kilo
Vil du gerne tabe dig? Så kan du med fordel tænke over, hvornår på døgnet, du spiser mest
Man forbrænder mindre om aftenen, så skru ned for madindtaget der, hvis du vil tabe dig, siger diætisten.
Man forbrænder mindre om aftenen, så skru ned for madindtaget der, hvis du vil tabe dig, siger diætisten. Foto: SCANPIX arkiv


Af Catharina Ravn Davidsen, SØNDAG, Aller Media

Det kan være fristende at spise meget om aftenen, når vi er trætte efter en lang dag, men det er en dårlig idé, hvis du vil tabe dig, lyder det fra diætist Lisa Bolting.

- For at opnå et vægttab, gælder det om at spise mindre end ens samlede energiforbrug i løbet af en dag. Tidligere sagde man, at hvis man ville tabe sig, måtte man ikke måtte spise efter kl. 20. Vi ved nu, at det ikke er så væsentligt, om det er et par timer før eller efter kl. 20, at man spiser dagens sidste måltid, siger hun.

Effektiv kur: Tab dig et kilo om ugen uden at være sulten

Spis mest først på dagen

Men man forbrænder mindre om aftenen, så derfor er det en god idé ikke at spise et alt for tungt måltid kort før man går i seng.

- Du kan med fordel spise mest i dagstimerne og mindre om aftenen, hvis du vil tabe dig, fordi man forbrænder mest i formiddagstimerne og mindst om aftenen og natten, siger Lisa Bolting.

LCHF, Dukan-kuren, Stenalderkost: Då et overblik over tidens mest populære slankekure

- Men det er selvfølgelig ikke helt forbudt at spise lidt efter aftensmaden, siger Lisa Bolting.

Hun foreslår frisk udskåret frugt med fromage frais med vaniljekorn i. Det er let og ligger ikke så tungt i maven. En anden mulighed kan være at spise et stykke fiberrigt knækbrød med hytteost og solbærsyltetøj.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.