Slut med at skadelige arter sejles ind fra udlandet
Nyt internationalt samarbejde skal sætte stopper for, at invasive arter fra fjerne farvande truer dansk natur.
Stadig mere varetransport kloden rundt betyder, at uønskede arter via fragtskibenes ballastvand skaber store problemer for naturen andre steder
Stadig mere varetransport kloden rundt betyder, at uønskede arter via fragtskibenes ballastvand skaber store problemer for naturen andre steder Foto: Scanpix/Scanpix


Uønskede dyrearter fra udlandet skal ikke længere kunne bruge ballastvandet i fragtskibe som smutvej til danske farvande.

Her har de invasive arter hidtil kunnet slå sig ned i fred for naturlige fjender og true hjemmehørende arter.

Men efter mere end 12 års tilløb sættes der næste år endelig en stopper for, at indvandrede arter som dræbergopler, knivmuslinger og sortmundet kutling sejler til Danmark som blinde passagerer i fragtskibes ballastvand.

En ny konvention fra FN's Søfartsorganisation, IMO, træder i kraft, efter at Finland netop har tilsluttet sig aftalen. Fremover skal skibene rense deres ballastvand med godkendt udstyr.

- Vand fra Santos hører ikke til i Esbjerg Havn. Det sætter konventionen en stopper for. Danske myndigheder og ikke mindst Danmarks Rederiforening har været særdeles aktive i denne sag. Vi har store interesser i aftalen, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) i en kommentar.

Danmarks Naturfredningsforening (DN) ser frem til mere hånd i hanke med de uønskede arter, siger havbiolog Henning Mørk Jørgensen.

- Bedre sent end aldrig. Selv om vi allerede har fået nogle ind, så er der stadig mange organismer, som vi nu forhåbentlig kan undgå. Klimaændringer medfører i forvejen øget pres fra nye arter, så kan vi begrænse nogle af skaderne på denne måde, er det rigtigt fint, siger han.

Selv om konventionen kan betyde udgifter på to til ti millioner kroner per dansk skib, så hilser Danmarks Rederiforening den velkommen.

Til gengæld er foreningen bekymret over, at USA fortsat ikke har godkendt nogen af de over 60 forskellige behandlingssystemer til ballastvand, som IMO foreløbig har blåstemplet.

- Allerede fra september næste år skal de første skibe have installeret behandlingssystemer, og skibene risikerer at installere systemer, som efterfølgende ikke accepteres af amerikanerne, siger fungerende underdirektør Jesper Stubkjær.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.